Dat geldt ook voor de schaalvoordelen die te halen zijn door de combinatie van de exclusieve boxen van Crisp (met producten voor de meer bijzondere momenten en het weekend) en die van de wat dagelijksere De Krat. Ook de integratie met de recent door Crisp overgenomen Eetfabriek draagt bij aan lagere kosten. De twee bedrijven winnen aan uithoudingsvermogen en continuïteit.
Toegevoegde waarde
Voor Crisp biedt de toevoeging van de Krat toegevoegde waarde. De doelgroepen van beide thuisleveranciers zullen aardig overeenkomen en naast de behoefte aan uitgebreid koken in het weekend, willen ze door de week gemak.
Gezien de populariteit van de maaltijdpakketten van de supermarkten, de toegenomen concurrentie van andere maaltijdboxen en de teruglopende populariteit, is het moment om De Krat te verkopen goed gekozen. De twee snuffelden al langer aan elkaar. Klanten van De Krat konden al wat langer boodschappen van Crisp aan hun mandje toevoegen. Ook was er sprake van overlap bij de makers, telers en kwekers die aan beide partijen leverden.
Crisp en De Krat zijn beide niche-spelers voor de consumenten die lokaal duurzaam en belangrijk vinden. De logistieke slagkracht en digitale expertise van Crisp (een startup die in oktober 2022 nog €75 miljoen groeikapitaal binnensleepte), stelt ook De Krat in staat een nog grotere groep 'te laten genieten van beter eten' met grip op de niettemin wat hogere prijs - niet onbelangrijk in deze tijden van inflatie - in één hand.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Tsja. Als je zoals ik, aanstormend pensionado en actief in duurzame voedselketens, dergelijke berichten lees, dan word je toch eerst wat nostalgisch, dan verdrietig , gevolgd door onbegrip voor al die verstandige mensen die meedoen aan de huis-aan-huisbezorgingsindustrie/economie. Onze voedselketen is compleet losgezongen van z'n oorsprong en gedoemd tot alle problemen die de afgelopen jaren de revue passeerden, ook op deze Log: ondervoeding en obesitas, gezond en ongezond, overschot en verspilling, you name it ...
- Nostalgisch, omdat je 'toen' de PTT postbode (op de fiets) en de melkboer (met de auto) aan de deur had; andere vis- fruit- en groenteboeren toeterden/riepen in de straat op een vaste dag van de week (hele jaar door "hollandse nieuwe!!", dan wel gerookte makreel); misschien wel het economisch en fossiel-energetisch duurzaamste voedselbezorgingsmodel dat er heeft bestaan
- Verdrietig, omdat al die fresh- en maaltijdbezorgers die door de straat scheuren blijkbaar een uitvloeisel zijn van het "toen" relatief innoverende Tafeltje-dek-je, dat x-duizenden ouderen (die niet meer de kracht hadden om (vers) in te kopen en te bereiden) toch elke dag van een warme hap te voorzien, terwijl de bestellers/consumenten "van nu" het zo druk hebben met andere zaken en zich onbewust zijn van wat ze in hun mond laten stoppen door al die gaarkeukens die al-of niet gezamelijke bezorgingsdiensten op de been houden - met elektische (brom)fietsen en andersoortige 'duurzame' en milieuvriendelijke vervoersmiddelen
- Onbegrip, omdat die jonge ondernemers - zie foto - en andere onzichtbare geldschieters zich vrolijk (en met duurzame en zelfs gezond-eten rethoriek) in/op een korte termijn markt storten die niet lokaal en uiteindelijk onrendabel is ( zie artikel: zg. 'overnames' zijn symptomatisch).
M.i. kun je de voedselketen, die begint en eindigt bij een gezonde bodem, niet opknippen in stukjes om er dan éen uit te pikken om "rendabel" te maken. Ketenduurzaamheid vereist niet alleen dat alle 'stukjes' goed passen - holistische visie - maar ook, en dat zeker in een voedselketen, dat alle spelers er een gezonde boterham in verdienen.
De Krat, de naam zal wel verdwijnen, was de allereerste maaltijdboxaanbieder, 2010. Hello Fresh 2014.