“Persoonlijk vind ik de Nutri-Score echt flauwekul,” zegt Imkje Tiesinga in een interview met VMT. Tiesinga gaat per 1 juli met pensioen nadat ze 37 jaar lang de voedingsmiddelenindustrie vertegenwoordigd bij onderhandelingen over Nederlandse en Europese levensmiddelenwetgeving.

Tiesinga is sceptisch over de Nutri-Score, omdat volgens haar het logo alleen er niet toe zal leiden dat er een gezonder voedingspatroon ontstaat. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat de Nutri-Score consumenten daadwerkelijk gezonder laat eten. Ook vindt Tiesienga het ‘raar’ dat er na het echec van het
Vinkje toch weer voor een vergelijkend systeem is gekozen.

Sommige producten uit de Schijf van Vijf, zullen volgens de Nutri-Score nooit een A krijgen, zoals margarine. Andere producten die niet in de Schijf van Vijf staan, krijgen wel een A. Verwarrend voor de consument, en reden dat Nederland even pas op de plaats maakt met de invoering van Nutri-Score en zich hard maakt om de Nutri-Score te latenaansluiten bij de Schijf van Vijf. Tiesinga: “Als dat niet goed wordt uitgelegd, dan gaat het gewoon mis”.

Serge Hercberg, de Franse maker van de Nutri-Score die werd doorontwikkeld vanuit een aan Oxford University ontwikkeld algoritme voor kindermarketing, hamert daarom op het belang van goede communicatie bij de introductie van het voedingskeuzelogo. Zijn team publiceert met grote regelmaat onderzoeken waaruit juist wel moet blijken dat het voedselkeuzelogo wel degelijk wordt begrepen en gezondheidswinst oplevert. In een recent artikel op The Conversation zeggen hij en leden van het team dat de Nutri-Score heeft ontwikkeld dat de lobby van de levensmiddelenindustrie het logo stelselmatig zwart maakt om te voorkomen dat het ingevoerd gaat worden. Het Nederlandse levensmiddelenbedrijf HAK is een van de grote voorvechters van het logo.
Reageer
  • Deel
Druk af