"Er is ooit voor gekozen om lightproducten een lichtblauwe verpakking te geven, maar er is eigenlijk nooit gekeken of dit wel de juiste boodschap overbrengt", zegt Humane voeding-onderzoekster Irene Thijssen. Uit haar onderzoek blijkt dat consumenten bij een lichtblauwe kleur een weliswaar gezonder, maar minder lekker product verwachten. Warmere (rode), verzadigde en minder heldere kleuren blijken consumenten het aantrekkelijkst te vinden.
Resource - Liever rode verpakking voor lightproduct
Lees ook
-
2
+Light is fout, ‘veel lekkerder en nog gezonder ook’ is slim 15 dec 2015
- 13 Europees Hof: misleidende afbeeldingen op verpakkingen strafbaar 8 jun 2015
- 2 Fransen vinden groenten en fruit uit hun super ‘tegenvallen’ 2 aug 2014
- 15 Met je smartphone op zoek naar de verste vis 15 nov 2013
- 6 Nestlé laat Chinezen koffie drinken 4 apr 2013
Jan Peter, precies. Iedere marketeer weet dit. Warme kleuren tussen rood en bruin moet je hebben om eten lekker te laten zijn.
Merkwaardig dat Unilever en Friesland Campina daaraan meewerken. De uitkomsten kennen ze immers al 50 jaar. En wat doet in godsnaam de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijke Onderzoek (NWO) hierbij. Niks beters te doen?
Adriaan, dat blijft een lang gesprek en het is vermoedelijk zo dat light heeft aangezet tot het eten van meer suikers. Dat neemt niet weg dat het nadrukkelijk omarmen van vetrijke producten al evenmin verstandig is.
Het probleem is misschien wel dat we allemaal een beetje de weg kwijt zijn en misschien maar gewoon moeten eten wat we in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw nog aten. Niet te ingewikkeld over doen: niet teveel en heel gevarieerd.
En uiteraard: dit is psychologisch onderzoek om het voedingspatroon van mensen te sturen.
Blijkbaar denkt 'humane voeding-onderzoekster' Irene Thijssen nog dat 'lightproducten' gezonder zijn - of zie ik dat verkeerd?
"WUR / Irene Tijssen onderzocht in samenwerking met Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijke Onderzoek (NWO), Unilever en Friesland Campina hoe je gezondere producten aantrekkelijker kunt maken door de kleur van de verpakking aan te passen."
'Humane voeding-onderzoekster'?!? Volgens mij is Irene marketeer, ze kijkt hoe Unilever en Friesland Campina de consument nog beter voor de gek kunnen houden. Ja, weer een zéér waardevol onderzoek uit de hoge hoed van Wageningen Unilever Research... Bah.