Tussen de oren
De auteurs concluderen hieruit dat smaakperceptie tussen de oren zit en dat labels een belangrijke rol spelen.
Voedingsproducenten kunnen rekening houden met deze resultaten bij de verkoop van hun producten. De bevindingen zijn ook interessant om bepaalde gezondheidsaspecten te promoten. Als een gezondheidsclaim bij consumenten de gedachte oproept dat een product minder lekker is, zouden producenten zich moeten richten op hoe ze de algemene smaakperceptie kunnen verbeteren. Een oplossing daarvoor zou zijn te werken met meer algemene gezondheidslabels, aangezien het richten op specifieke ingrediënten niet de beste oplossing lijkt te zijn. Wie zegt dat iets 'light' - zonder vet of met minder suiker - of met minder zout is gemaakt maakt dus een fout. Beter is het, bijvoorbeeld, om te zeggen: 'nieuwe formule en daarom niet alleen veel lekkerder maar ook gezonder.'
Fotocredits: A norwegian invention, Margo Akermark
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#1
Ik snap niet goed hoe dit onderzoek achterhaald zou kunnen zijn. Het onderzoekt bij consumenten bestaande en populaire product/claim combinaties.
Daarnaast concludeer ik dat ik andere criteria gebruik om onderzoek te beoordelen. Bv of het bijdraagt aan bestaande kennis, of de vraag duidelijk is en of het netjes is uitgevoerd, etc. Ik vind het onderzoek zelf niet echt verrassend, maar zeker niet 'belachelijk'.
'Light' is fout voor mij al decennia.
'Light' stamt uit de tijd dat 'vet' verketterd werd.
En hele generaties (jong-) volwassenen geen oog meer op voeding hadden/hebben.
Bang zijn voor vet en dus echte smaken niet meer herkennen.
En geen 'gewone' smaak meer hebben voor 'gewone' voedingsmiddelen.
Bewezen moet worden dat niet een andere smaak (veel zout of suiker etc.) aanwezig is om de smaak op te halen.
Maar beter is: Gewoon weer terug naar natuurlijke producten.
En mensen daarover informeren hoe te gebruiken.
Wat een belachelijk -achterhaald- onderzoek!