Het sterke vermoeden was er al, onder meer uit onderzoek met hersenscans en biochemische bewijzen. Een nieuw psychologisch onderzoek voert nu nieuwe argumenten aan om spaarzaam te zijn inname van kunstmatige, calorieloze zoetstoffen, vooral uit frisdrank. Je krijgt er namelijk meer trek van.

Verstoring van het verzadigingsgevoel
Suikervervangers vergroten de trek door een verstoring van het verzadigingsgevoel. De zoete smaak in de mond kondigt een nieuwe lading met energie aan, maar die blijft uit. Dat leidt tot meer inname van ander, wel calorierijk voedsel. Daardoor wordt het voordeel van de caloriearme voedsel of drank teniet gedaan.

Onderzoekers onder leiding van de psycholoog Sarah Hill van de Texas Christian University in Fort Worth deden een aantal cognitieve tests met groepen studenten. Zij kregen na een periode van vasten ofwel frisdrank met suiker, of frisdrank met zoetstof, of water met een smaakje te drinken.

Daarna kregen ze op een computer snel achter elkaar reeksen letters te zien. Ze moesten op een knop drukken als ze een woord meenden te herkennen.
De onderzoekers hielden bij hoe lang het duurde voordat ze de woorden zagen, namen van calorierijk en caloriearm voedsel.

De deelnemers die de kunstmatig gezoete frisdrank hadden gedronken, reageerden het snelst. Sneller dan zowel de drinkers van de gezoete frisdrank als van het water.

Liever M&M's
Een ander experiment met 115 studenten begon ook met het drinken van de drie verschillende drankjes. Daarna kregen ze een doos met een fles mineraalwater, een pakje suikervrije Trident kauwgum en een zak M&M’s. Hen werd gevraagd een oordeel te geven over de verpakking en het logo.

Na afloop van de test mochten ze een van de drie producten meenemen, werd erbij gezegd. Dat was een valstrik om iets anders te testen. Het bleek dat een opvallend groot deel van de calorieloze frisdrank-drinkers de M&M’s meenamen, 2,93 maal vaker dan de anderen om precies te zijn.

Geen terugkoppeling van calorieën, daarom na-trek
Het systeem van trek, beloning en verzadiging bevat twee componenten. Het sensorische gedeelte geeft de smaakprikkel van de tong door aan de hersenen. Op zoet reageren ze sterk, afhankelijk ook van gewenning en ontwikkelde voorkeur.

Het post-consumptie gedeelte komt in actie na het eten. Deze terugkoppeling van informatie ontbreekt als er geen calorieën geregistreerd worden. Daardoor is er geen gevoel van verzadiging, hetgeen tot meer trek leidt.

De vaststelling dat calorieloze zoetstoffen, zoals aspartaam, sucralose en sacharine, niet bijdragen aan de vermindering van obesitas, is al eerder gedaan. Light of diet frisdranken helpen niet bij afvallen. Integendeel zo laat het onderzoek zien: ze verleggen het probleem.

Fotocredit: Diet Coke, Mini D
Dit artikel afdrukken