Lidl gaat per direct vliegtuigtransport vervangen door alternatieve vervoersmethoden. Per maart 2023 zal geen enkele sperzieboon of aspergetip meer per vliegtuig gearriveerd zijn. Lidl gaat voortaan vanaf een andere plek sourcen - Nederland bij voorkeur - of per boot vervoeren. Het doel? Minder CO2-uitstoot, kosten besparen en een duurzamere bedrijfsvoering. Hoeveel gaat het schelen? Daar laat Lidl zich niet over uit. Gaat de consument er iets van merken? Nee, ook al niet. Vervoersmethoden staan niet op het etiket en bijna alle producten op de groente en fruitafdeling van Lidl komen al uit Nederland.

Volgens het Financieele Dagblad vindt minder dan 1% van de Europese groente en fruitimport per vliegtuig plaats. Komkommers (!), bessen, mango's en avocado's komen per vliegtuig naar Nederland. Zwaardere, hardere en langer houdbare groenten en fruit, zoals sinaasappelen, druiven, bananen, komen al per boot (70%), omdat dat goedkoper is dan vliegen.

Naar schatting hangt bijna 20% van alle aan voedsel gerelateerde CO2-emissies samen met transport. Daar valt dus best op te besparen, door over te stappen op een korte, lokale keten. De keerzijde daarvan is dat de inkomsten en bestaanszekerheid van lokale telers in voedselproducerende landen, bijvoorbeeld in Afrika, onder druk komen te staan als zij afhankelijk zijn van export en handelslijnen met vliegvervoer.
Dit artikel afdrukken