Lidl België geeft klanten voortaan de mogelijkheid de wekelijkse promotie voor tenminste 1 versproduct met een week te verlengen. Het is een variant op de aloude klantentrekker '3 voor de prijs van 2'.

De klant hoeft niet langer grote hoeveelheden in te slaan om van zijn voordeel te kunnen pakken. Aan kassa kan hij de korting van de lopende week verlengen naar de volgende. "Je hoeft niet meer te kopen dan wat je deze week op krijgt”, zegt Pieterjan Rynwalt, woordvoerder van Lidl België, in RetailDetail.

Lidl wint dus twee keer
Bewuster omgaan met de voorraadkast
Lidl betrekt de klant nadrukkelijk bij de uitgestelde kortingsactie. "Met het verhaal "1 nu, 1 later" willen we klanten stimuleren om bewuster om te gaan met hun voorraadkast", voegt Rynwalt toe “Als discounter zijn we bekend voor onze wekelijkse promoties. Mensen maken daar gretig gebruik van, maar soms kopen ze meer dan ze kunnen consumeren. En zo belanden producten in de vuilnisemmer. Dat willen we voorkomen. Door aan de kassa een coupon te vragen, hoef je niet meer te kopen dan wat je deze week op krijgt.”

Uitgestelde klantenbinding
De actie pakt ook commercieel goed uit. Hoogleraar marketing Patrick De Pelsmacker: “Maar die actie tegen voedselverspilling en vóór bewuster consumeren is maar één kant van het verhaal. Eigenlijk stimuleert Lidl hier vooral een vervolgbezoek. Goed wetend dat wie zo'n bon heeft, tegelijk ook andere dingen zal meenemen. En wat je bij Lidl koopt, haal je niet meer bij een concurrent. Lidl wint dus twee keer.”

Knap van de Belgen van Lidl? Nee hoor. Het idee is in Nederland uitgevonden, weet RetailDetail.

Fotocredits: dierk schaefer
Dit artikel afdrukken