De Duitse discounter Schwarz (Lidl en Kaufland) is de vierde grootste retailer ter wereld geworden. Schwarz streefde op de wereldranglijst Tesco voorbij, stelde onderzoeksbureau Euromonitor International vast. De top-drie bestaat uit Walmart, Carrefour en het Japanse Seven & I, meldt RetailDetail.

Euromonitor International constateert een positieve ontwikkeling: "De retailsector in West-Europa noteerde de grootste groei sinds 2008", en is daarmee een van de 'motoren van de groei' van de retail die naar verwachting dit jaar zal uitkomen op 5,3% wereldwijd.

'Tesco links en rechts ingehaald'
Tesco wordt geteisterd door een boekhoudschandaal. In een persconferentie zei de voormalige topman van het bedrijf: "Het is duidelijk dat als je zwak bent in het midden, je vanuit alle kanten kunt worden aangevallen." Daarnaast zei hij dat Tesco vergeten is voor wie het eigenlijk werkt.

Opkomst van China en online
Euromonitor ziet de retailcategorieën levensmiddelen en dranken voor de komende jaren als de 'meest dynamische'. Naar verwachting gaan die met 18% groeien. Een derde van de nieuwe retailomzet komt uit China.
Daarnaast zal een derde van de omzetgroei voor rekening komen van online: op dit moment staan digitale retailers als Alibaba en Amazon al in de top-15 en wordt 18% van de wereldwijde retailomzet online gerealiseerd. De komende jaren gaat dat met 15% per jaar groeien tot 32% in 2019.

Kans voor Tesco
"Dit alles maakt het opzetten van multichannel operaties een essentiële voorwaarde voor al die retailers die op zoek zijn naar groei", citeert RetailDetail. Daar zou ook een kans voor Tesco liggen. Het bedrijf loopt voorop in online diensten, terwijl Lidl oprukt met een zich steeds verder uitbreidend winkelnet en maar net aan internet is begonnen. In Duitsland heeft Lidl een webshop; in Nederland zijn de eerste proeven met online-only verkopen (van duurdere wijnen) van start gegaan.

Fotocredits: S. Alexis
Dit artikel afdrukken