'Van Lidl kun je niet winnen', concludeerde een tijdje geleden de NRC-journaliste Barbara Rijlaarsdam. Kort daarna kwam het nieuws dat de Lidl nep-Nespresso cups minstens zo lekker zijn in je chique Nespresso apparaat als het origineel van de Zwitserse precisie-koffiemakers van Nestlé. En dat allemaal tegen fractie van de prijs: een kopje Lidl Nespresso kost je nog geen 60% van de prijs van een 'echte'.

Het nieuwe origineel
En nu is het alweer raak. De Consumentenbond proefde huismerkijsjes in een hoorntje tegenover elkaar en de originele Ola Cornetto die de supers allemaal hebben nagemaakt.

De Cornetto blijkt de huismerken van de supers met gemak te verslaan, met één duidelijk uitzondering. Ola moest de Cones van Lidl voor laten gaan. Terwijl Jumbo, AH en Aldi respectievelijk een 6.0, een 6.1 en een 6.5 op smaak scoorden, scoorde Ola zelf een 7.0. Geen wonder misschien want terwijl je voor de namaak-Cornetto's van AH, Jumbo en Aldi allemaal €1,29 voor een doosje moet betalen, moet je voor echte Cornettto's €2,85 afrekenen. Jumbo flest de boel een beetje. Dat bedrijft stop 6 hoorntjes in een doosje en laat je dus eigenlijk € 1,72 afrekenen voor de acht ijsjes die je bij de anderen in één verpakking koopt.

Maar nu Lidl. De Cones zijn het nieuwe origineel want ze smaken met hun 7,2 beter dan de Cornetto's en de prijs is vreselijk vriendelijk. Waar je voor de slechtste ijsjes €1,72 betaalt (bij Jumbo), betaal je bij Lidl €1,69 voor het allerbeste. De 'echte' Cornetto's zijn met hun € 2,85 maar liefst 69% duurder.

Die keuze is dus snel gemaakt.

Snob en dief
Dit soort nieuws houdt maar niet op. Lidl is beter en stukken goedkoper dan de 'gewone' en duurdere supers. Tevens blijkt Lidl in dit geval duidelijk beter dan zijn Duitse discountconcurrent Aldi.

Vraagje: als je nog nooit bij Lidl binnen ging, ga je dan dit weekend een keertje 'vreemd' om het eindelijk ook zelf eens te ervaren? Wie er nog nooit geweest is een echte laggard, snob zonder smaak en dief van z'n portemonnee. Dat maken zo langzamerhand al die tests wel duidelijk.

Fotocredits: Consumentengids juli 2014, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken