Volgens de Consumentenbond flikt Lidl het alweer. IJsjes met zo'n hoorntje - Cornetto's - zijn beter bij de Lidl dan het origineel van Ola. Ze zijn ook nog eens stukken goedkoper.
'Van Lidl kun je niet winnen', concludeerde een tijdje geleden de NRC-journaliste Barbara Rijlaarsdam. Kort daarna kwam het nieuws dat de Lidl nep-Nespresso cups minstens zo lekker zijn in je chique Nespresso apparaat als het origineel van de Zwitserse precisie-koffiemakers van Nestlé. En dat allemaal tegen fractie van de prijs: een kopje Lidl Nespresso kost je nog geen 60% van de prijs van een 'echte'.
Het nieuwe origineel
En nu is het alweer raak. De Consumentenbond proefde huismerkijsjes in een hoorntje tegenover elkaar en de originele Ola Cornetto die de supers allemaal hebben nagemaakt.
De Cornetto blijkt de huismerken van de supers met gemak te verslaan, met één duidelijk uitzondering. Ola moest de Cones van Lidl voor laten gaan. Terwijl Jumbo, AH en Aldi respectievelijk een 6.0, een 6.1 en een 6.5 op smaak scoorden, scoorde Ola zelf een 7.0. Geen wonder misschien want terwijl je voor de namaak-Cornetto's van AH, Jumbo en Aldi allemaal €1,29 voor een doosje moet betalen, moet je voor echte Cornettto's €2,85 afrekenen. Jumbo flest de boel een beetje. Dat bedrijft stop 6 hoorntjes in een doosje en laat je dus eigenlijk € 1,72 afrekenen voor de acht ijsjes die je bij de anderen in één verpakking koopt.
Maar nu Lidl. De Cones zijn het nieuwe origineel want ze smaken met hun 7,2 beter dan de Cornetto's en de prijs is vreselijk vriendelijk. Waar je voor de slechtste ijsjes €1,72 betaalt (bij Jumbo), betaal je bij Lidl €1,69 voor het allerbeste. De 'echte' Cornetto's zijn met hun € 2,85 maar liefst 69% duurder.
Die keuze is dus snel gemaakt.
Snob en dief
Dit soort nieuws houdt maar niet op. Lidl is beter en stukken goedkoper dan de 'gewone' en duurdere supers. Tevens blijkt Lidl in dit geval duidelijk beter dan zijn Duitse discountconcurrent Aldi.
Vraagje: als je nog nooit bij Lidl binnen ging, ga je dan dit weekend een keertje 'vreemd' om het eindelijk ook zelf eens te ervaren? Wie er nog nooit geweest is een echte laggard, snob zonder smaak en dief van z'n portemonnee. Dat maken zo langzamerhand al die tests wel duidelijk.
Fotocredits: Consumentengids juli 2014, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
Het nieuwe origineel
En nu is het alweer raak. De Consumentenbond proefde huismerkijsjes in een hoorntje tegenover elkaar en de originele Ola Cornetto die de supers allemaal hebben nagemaakt.
De Cornetto blijkt de huismerken van de supers met gemak te verslaan, met één duidelijk uitzondering. Ola moest de Cones van Lidl voor laten gaan. Terwijl Jumbo, AH en Aldi respectievelijk een 6.0, een 6.1 en een 6.5 op smaak scoorden, scoorde Ola zelf een 7.0. Geen wonder misschien want terwijl je voor de namaak-Cornetto's van AH, Jumbo en Aldi allemaal €1,29 voor een doosje moet betalen, moet je voor echte Cornettto's €2,85 afrekenen. Jumbo flest de boel een beetje. Dat bedrijft stop 6 hoorntjes in een doosje en laat je dus eigenlijk € 1,72 afrekenen voor de acht ijsjes die je bij de anderen in één verpakking koopt.
Maar nu Lidl. De Cones zijn het nieuwe origineel want ze smaken met hun 7,2 beter dan de Cornetto's en de prijs is vreselijk vriendelijk. Waar je voor de slechtste ijsjes €1,72 betaalt (bij Jumbo), betaal je bij Lidl €1,69 voor het allerbeste. De 'echte' Cornetto's zijn met hun € 2,85 maar liefst 69% duurder.
Die keuze is dus snel gemaakt.
Snob en dief
Dit soort nieuws houdt maar niet op. Lidl is beter en stukken goedkoper dan de 'gewone' en duurdere supers. Tevens blijkt Lidl in dit geval duidelijk beter dan zijn Duitse discountconcurrent Aldi.
Vraagje: als je nog nooit bij Lidl binnen ging, ga je dan dit weekend een keertje 'vreemd' om het eindelijk ook zelf eens te ervaren? Wie er nog nooit geweest is een echte laggard, snob zonder smaak en dief van z'n portemonnee. Dat maken zo langzamerhand al die tests wel duidelijk.
Fotocredits: Consumentengids juli 2014, Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik ben waarschijnlijk weer de afwijking, want ik vind 'de winkelbeleving' van Lidl juist veel aangenamer dan die van de luxere supermarkten, AH bovenaan. Lidl: geen fratsen en rare belichting, geen eilanden en corners, maar gewoon rijen met schappen met duidelijke inhoud, op inhoud gesorteerd. Zeer scherpe prijs-kwaliteit verhouding, een groeiend aanbod bio/fairtrade. Toegeven, de service is niet altijd grandioos en de rijen kunnen lang zijn (maar nooit meer zo lang als vroeger bij de Aldi, waar je gerust tot achter in de winkel aan kon schuiven). En vooral niet allerlei fancy nutteloze toevoegingen. Een klein voorbeeldje van zo'n ergelijk, zij het klein dingetje: die achterlijke plastic prikkertjes in de delicatessekaas. AH begon ermee en de andere wisten niet hoe snel te volgen. Lidl niet: extra plastic = extra kosten. de enige reden dat ik toch vrij regelmatig bij AH boodschappen doe, is dat daar het plaatselijke postagentschap zit, waar ik mijn webwinkel pakjes ter verzending aanbiedt. Het volgende zakelijke post service punt is verder weg en vergt meer reistijd. Datzelfde geldt ook voor de Lidl, waar ik liefst alle boodschappen zou doen. Dichtstbijzijnde is te ver weg voor dagelijks gebruik. Dus de Lidl is voor eens in de drie-vier weken voor de grote boodschappen en een voorraad groenten en fruit. Dat zijn gewoon ook punten van overweging bij het kiezen waar je je dagelijks boodschappen doet.
Dick 12: Tijdens mijn studietijd moest ik uiteraard op mijn (beurs) centjes letten. Ik had al snel door dat een kar boodschappen bij Dirk v/d Br. (Amstelveen) ca 10 tot 15 gulden goedkoper was, dan bij AH. Ook nu moet ik weer op mijn centjes letten, Tegenwoordig is Dirk ook nog eens erg gezellig geworden, 2x zo groot oppervlak met de meest geavanceerde apparatuur. Destijds was de vriendelijkheid bij AH ook goed, maar die was erbij Dirk ook. Mij valt steeds weer op dat Dirk zijn personeel kennelijk erg goed behandeld . Er zijn medewerkers die er al 20 tot 25 jaar zijn. Tegenwoordig kom ik ook bij Lidl , kers verse groenten en fruit. Ja die IJsjes ,heerlijk. Veel tegen een scherpe prijs ! Ruime winkel. Waar ik me wel aan erger zijn de lange rekken, met veel zoetigheid, maar dat heb je bij de andere supers deels ook. Lange rijen wachtenden: Zelfde als bij alle supers.
Lieve mensen, deze draad gaat niet over antibiotica. Dick Belderbos verstaat de kunst om nagenoeg iedere draad over antibiotica - een heel belangrijk onderwerp, maar niet zodanig dat zelfs een huismerkijsje een antibiotisch dispuut zou rechtvaardigen - te maken. Er zijn op Foodlog letterlijk honderden items over antibiotica én het onverantwoordelijk gebleken gebruik daarvan in zowel de humane als de veterinaire geneeskunde.
#16 Dick, ik vind het jammer dat jij antibiotica vrij als heilig beschouwd, ook in de biologische houderij wordt antibiotica en andere reguliere medicijnen toegepast.
http://www.skal.nl/bio-veehouderij/pluimvee/gezondheidszorg/
Met goed gebruik is ook niks mee, is voor dieren niks anders dan voor mensen, ik kan helaas het rapport niet meer zo snel opduikelen van enkele maanden geleden waarin duidelijk werd dat meer dan 80% van de gevallen met resistente bacterien bij ziekenhuizen zelf vandaan kwam, meet een groot probleem, insleep vanuit het buitenland. Zelfs als je in Belgie geopereerd wordt moet je enige dagen langer in Belgie in het ziekenhuis blijven om maar zeker niet na de tijd nog kortstondig in NL opgenomen te moeten worden, in Belgie heeft ook 80% van de ouderen in verpleegte huizen naar het schijnt MRSA.
#Timothy, jij behoort waarschijnlijk tot de 10% Nederlanders die ruim genoeg in de centjes zit om niet eens echt op de prijs te letten. Van die 10% mensen is dan nog de helft zo bevlogen dat ze biologisch kopen of vegetarier zijn, dat nog aangevuld met een aantal mensen met minder geld maar ook de zelfde bevlogenheid en je komt op de ca 8% die moord en brand schreeuwt over de plofkip en heel de intensieve veehouderij. Of te wel meer dan 90% maakt het allemaal niet zo veel uit en gaat er vanuit dat de regels in NL voldoende zijn om fatsoenlijk dieren te houden, een plofkip in NL is gewoon een Bofkip!
Een ding wat trouwens opvalt aan Lidl afgezet tegen AH is dat ze veel meer regionaal werken voor veel producten, ze kopen vaak rondom het d.c. de versproducten aan en willen door korte transportwegen de keten verkorten en goedkoop houden, AH gaat altijd voor laagste prijs in de supermarkt, ongeacht afstand of wat dan ook, tomaten 5 cent voordeliger in Spanje, transport 4 cent dan is het gewoon een Spaanse tomaat ipv een Nl tomaat.
Als je europa wijd kijkt naar de groei van Lidl dan zou ik als AH als de sodemieter bezig zijn op dit moment om een vinger achter het enorme succes te krijgen en gewoon schaamteloos delen die passen copieren.
Op een punt kunnen ze nooit winnen en dat is dat Lidl gewoon een familie bedrijf is en geen beurs genoteerde onderneming die constant door aandeelhouders op de huid wordt gezeten om maar elk kwartaat dikke zwarte cijfers te schrijven. Snap blijkbaar toch al niks van boekhouden, want als je weet dat alle leveranciers van AH op 90 dagen hun geld krijgen, welhaast just in time leveren en dat alles wat de deur uit gaat meteen geld oplevert, dan zie ja dat er ca 75 dagen geld van leveranciers als financiering bij AH rondhangt, uiteraard ongedekt, als ze morgen stoppen met verkopen kunnen ze nooit meer uitbetalen aan de leverancier, in mijn ogen ben je dan technisch failliet, maar in de wereld van de grote jongens is dit slim werken of boekhouden. Ik hou het er maar op dat ik er geen verstand van heb.
Dat kon wel eens aan het veranderen zijn, Herman. Ook voor gangbaar vlees.
Wie kan er bezwaar tegen hebben dat "antibioticavrij" negatieve associaties oproept bij vlees waarvoor wél antibiotica gebruikt zijn?
Ik denk juist dat de consument daar juist steeds meer bij stilstaat.
Zoals het besef ook langzaam begint door te sijpelen, dat we ons laatste antibiotica-oortje aan het versnoepen zijn door imprudent gebruik, en we met een groot resistentieprobleem komen te zitten. Zelfs een Cameron heeft dit inmiddels opgepikt.
Hij spreekt van een "return to the dark ages of medicine".
In de VS zijn al sites met de locatie van leveranciers van antibioticavrij vlees.
Kwestie van tijd of wij hebben daar hier ook aan appje voor...