Volgens de analisten van PlanetRetail groeit de Schwarz Group, het moederbedrijf van Lidl, zo hard dat het in 2018 de West-Europese foodretail zal domineren. Het afgelopen jaar realiseerde Schwarz een omzetgroei van ruim 13%. David Gray, retailanalist, zegt op RetailDetail: "Volgens onze voorspellingen zal Schwarz in 2018 een omzetniveau van 80 miljard euro bereiken en daarmee Carrefour voorbijstreven als grootste retailer in West-Europa. Dit is een ongekende machtsverschuiving in de Europese retail, aangedreven door een bijna niet te stoppen groei van het Lidl-format in West-Europese markten."

Lidl duikt vaak op in stadscentra (dit gebeurt met name in het Verenigd Koninkrijk) en ze voegen meer vers en merkartikelen toe aan het assortiment. Daarmee schuiven ze qua positionering op richting servicesupers, 'die over onvoldoende onderscheidend vermogen bezitten om hun klanten trouw te houden', schrijft RetailDetail.

Wat moeten gevestigde supers daar tegenover stellen? Een ander format: de 'gemaksretail'. Dat is volgens Gray "een van de snelst groeiende fysieke retailkanalen". Hij verwacht dat er "in de komende twaalf maanden veel gemaksformats in West-Europa [zullen] worden uitgerold. Vooral door grote retailers als Tesco of Carrefour." Bij gemaksretail moet je denken aan formules zoals AH To Go.
Dit artikel afdrukken