De vakjury selecteerde 77 genomineerden uit maar liefst 116 aanmeldingen voor onze complimenten prijs op weg naar een gezondere eetomgeving. Twee jury's gingen er mee aan de slag.

Met ruim 24.000 stemmen kozen consumenten hun favorieten. De vakjury - bestaande uit Marieke Kerstens (huisarts), Jenneke Heising (Wageningen University & Research), Reinoud Moojen (Universiteit Utrecht), Rosanne Phaff (Phaff Export Marketing) en Benny Swaans (interim Supermarktmanager) - kwam in goed overleg tot zijn winnaars.

De uitreiking vond plaats op het Gezonde Innovatie Event tijdens het Captain of the Category Congres in de Amsterdam RAI. Tijdens het Event konden deelnemers elkaar ontmoeten en advies inwinnen bij kennispartners.

Voor het eerst stelde de jury zich - gemodereerd door Dick Veerman van Foodlog - uitgebreid aan het publiek voor. Dat leidde tot een zinderend gesprek dat uiteindelijk uitmondde in de opmerking van één van de organisatoren: 'we gaan te traag'. Die woorden refereren aan de opmerking dat inmiddels de helft van de bevolking obees is en inmiddels jonge kinderen met diabetes type II geen uitzondering meer zijn.

We feliciteren de 12 winnaars met hun prijs en hopen hen een stapje verder op weg te helpen door de aandacht voor hun product of initiatief!
De winnende initiatieven
De favoriete initiatieven van 24.000 consumenten:
  1. Keer Diabetes2 Om, Stichting Voeding Leeft
  2. AH.nl/leefstijl, Albert Heijn
  3. Groente Avontuur BORDspel, Groente Avontuur

De favoriete initiatieven van de vakjury:
  1. Doorlopende leerlijn, Stichting Smaakcentrum
  2. De Laatste Pluk, De Laatste Pluk
  3. Lunchmaatjes, Stichting Lunchmaatjes

De winnende producten
De favoriete producten van 24.000 consumenten:
  1. Eiwitrijke spreads, Albert Heijn
  2. Granola Noten en Pitten, TastyBasics
  3. Zaden en Pittenrepen Zonnebloempit, Bolletje

De favoriete producten van de vakjury:
  1. Volkoren maaltijdsalades, Lidl
  2. Kneed & Klaar plantburgers jalapeno, Verstegen
  3. Mini volkoren appel citroen bolletjes, Albert Heijn
De jury koos voor de Doorlopende Leerlijn vanwege het brede aanbod aan voedingseducatie dat aansluit bij elke fase van de kindertijd. Deze leerlijn bevat verschillende programma's: workshops voor (aanstaande) ouders van kinderen tot 2 jaar, bezoeken aan lokale boeren voor leerlingen van groep 3 t/m 6, smaakeducatielessen voor kinderen uit groep 7 en 8, en smaakcolleges voor leerlingen in het voortgezet onderwijs.

Daarnaast kozen de juryleden voor de Volkoren Maaltijdsalades van Lidl. Ze waardeerden dat Lidl een grote stap zet door direct alle pasta en couscous in maaltijdsalades te vervangen voor volkoren varianten. Lidl geeft hiermee een goed voorbeeld dat andere supermarkten kunnen volgen en maken met zo'n simpele aanpassing producten die door een groot publiek worden gekocht net even gezonder.

Helaas kunnen we de consumenten die stemden niet om hun mening vragen, maar we vroegen de eerste prijswinnaars die aanwezig waren op het congres in ieder geval om een reactie:

Voeding Leeft
"Wij zijn heel erg blij met deze prijs! Wij willen zo veel mogelijk mensen helpen met diabetes en het winnen van deze prijs helpt daar enorm bij."

Lidl
"Wij zijn trots dat we met onze volkoren maaltijdsalades de eerste prijs van de jury in ontvangst hebben mogen nemen! Als eerste supermarkt zijn al onze maaltijdsalades standaard volkoren. Zo maken we een gezonde leefstijl voor iedereen toegankelijk en betaalbaar."

Albert Heijn
"We zijn trots op deze award! Bij Albert Heijn zetten we ons dagelijks in om gezond eten aantrekkelijk, lekker en gemakkelijk te maken voor onze klanten. Deze prijs voelt als een mooie erkenning voor deze gezonde producten."
De jury van de Gezonde Innovatie Awards op het podium:
jury GIA
Vlnr: Reinoud Moojen, Rosanne Phaff, Marieke Kerstens en Jenneke Heising (Benny Swaans kon helaas niet aanwezig zijn).
Dit artikel afdrukken