Met ruim 24.000 stemmen kozen consumenten hun favorieten. De vakjury - bestaande uit Marieke Kerstens (huisarts), Jenneke Heising (Wageningen University & Research), Reinoud Moojen (Universiteit Utrecht), Rosanne Phaff (Phaff Export Marketing) en Benny Swaans (interim Supermarktmanager) - kwam in goed overleg tot zijn winnaars.
De uitreiking vond plaats op het Gezonde Innovatie Event tijdens het Captain of the Category Congres in de Amsterdam RAI. Tijdens het Event konden deelnemers elkaar ontmoeten en advies inwinnen bij kennispartners.
Voor het eerst stelde de jury zich - gemodereerd door Dick Veerman van Foodlog - uitgebreid aan het publiek voor. Dat leidde tot een zinderend gesprek dat uiteindelijk uitmondde in de opmerking van één van de organisatoren: 'we gaan te traag'. Die woorden refereren aan de opmerking dat inmiddels de helft van de bevolking obees is en inmiddels jonge kinderen met diabetes type II geen uitzondering meer zijn.
We feliciteren de 12 winnaars met hun prijs en hopen hen een stapje verder op weg te helpen door de aandacht voor hun product of initiatief!
De favoriete initiatieven van 24.000 consumenten:
- Keer Diabetes2 Om, Stichting Voeding Leeft
- AH.nl/leefstijl, Albert Heijn
- Groente Avontuur BORDspel, Groente Avontuur
De favoriete initiatieven van de vakjury:
- Doorlopende leerlijn, Stichting Smaakcentrum
- De Laatste Pluk, De Laatste Pluk
- Lunchmaatjes, Stichting Lunchmaatjes
De winnende producten
De favoriete producten van 24.000 consumenten:
- Eiwitrijke spreads, Albert Heijn
- Granola Noten en Pitten, TastyBasics
- Zaden en Pittenrepen Zonnebloempit, Bolletje
De favoriete producten van de vakjury:
- Volkoren maaltijdsalades, Lidl
- Kneed & Klaar plantburgers jalapeno, Verstegen
- Mini volkoren appel citroen bolletjes, Albert Heijn
Daarnaast kozen de juryleden voor de Volkoren Maaltijdsalades van Lidl. Ze waardeerden dat Lidl een grote stap zet door direct alle pasta en couscous in maaltijdsalades te vervangen voor volkoren varianten. Lidl geeft hiermee een goed voorbeeld dat andere supermarkten kunnen volgen en maken met zo'n simpele aanpassing producten die door een groot publiek worden gekocht net even gezonder.
Helaas kunnen we de consumenten die stemden niet om hun mening vragen, maar we vroegen de eerste prijswinnaars die aanwezig waren op het congres in ieder geval om een reactie:
Voeding Leeft
"Wij zijn heel erg blij met deze prijs! Wij willen zo veel mogelijk mensen helpen met diabetes en het winnen van deze prijs helpt daar enorm bij."
Lidl
"Wij zijn trots dat we met onze volkoren maaltijdsalades de eerste prijs van de jury in ontvangst hebben mogen nemen! Als eerste supermarkt zijn al onze maaltijdsalades standaard volkoren. Zo maken we een gezonde leefstijl voor iedereen toegankelijk en betaalbaar."
Albert Heijn
"We zijn trots op deze award! Bij Albert Heijn zetten we ons dagelijks in om gezond eten aantrekkelijk, lekker en gemakkelijk te maken voor onze klanten. Deze prijs voelt als een mooie erkenning voor deze gezonde producten."
Vlnr: Reinoud Moojen, Rosanne Phaff, Marieke Kerstens en Jenneke Heising (Benny Swaans kon helaas niet aanwezig zijn).
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Die focus op eiwit is leuke marketing, maar volgens mij zijn de vakinhoudelijke experts er wel over eens dat het voor de gezondheid onzin is. En daar heeft het wel een zweem van. Het is bijna misleidende marketing.
Je ziet ook dat de vakjury de eiwitproducten niet in de top 3 zet. Terecht dus.
Sander Koning Labadie Kan je uitleggen waarom je de eiwitspreads van Albert Heijn onzin vindt?
• De eiwitrijke spread van AH staat bol van goedkoop linolzuur. De geprezen ‘gezonde’ vervanger van ‘gevaarlijk’ dierlijk vet, erger dan suiker. Linolzuur zit in vrijwel alle voedingsmiddelen, daarom hebben de meeste consumenten nu een veel teveel.
Het stapeleffect werkt als een metabolisch gif – erger dan suiker. Maar de ‘vakjury’ heeft daar geen boodschap aan.
Overmatige suikerconsumptie leidt na verloop van tijd tot insulineresistentie en metabolische inflexibiliteit. Maar als je stopt met suiker, kun je vrij snel zowel je insulinegevoeligheid als je metabolische flexibiliteit herstellen omdat ons lichaam maar voor een dag glucose kan opslaan.
Dit geldt niet voor vet. Je kan er veel van opslaan en voor lange periodes. Linolzuur wordt letterlijk opgenomen en opgeslagen in de celmembranen, waar het zeven jaar kan blijven. Dus zelfs als je op linolzuur-arm overschakelt duurt het nog jaren voor het gif weg is. Dit betekent ook dat je het in je gezondheid niet zo snel zult merken als wanneer je stopt met suiker. Je hebt er maar weinig van nodig (niet meer dan 3% van de dagelijkse calorieën en je krijgt het uit de meeste onbewerkte voedingsmiddelen.
• Het ‘winnend initiatief’ (!) Kneed & Klaar plantburger van Verstegen. Niks nieuws. Iets identieks verkocht men reeds 40 jaar geleden in de gezondheidswinkel en bij de drogist. Het heette Braadmix, van Joannusmolen. Bestaat nog steeds en . . . is nog biologisch ook.
Dus de consumenten trappen in de eiwit onzin.