België kent geen centrale eindexamens in mei, zoals wij in Nederland. Aan het einde van het schooljaar houdt iedere school een examenperiode. Voor Belgische scholieren en studenten staat de komende weken een blok- en examenperiode op stapel.

’Eet je slim’
Daar speelt discountsuper Lidl op in. Lidl werkt er in België hard aan zich te positioneren als 'versdiscounter voor het hele gezin'. Daarbij aansluitend lanceert Lidl de ‘Eet je slim’-actie, meldt VMT Food.

Lidl liet voedingsexpert professor Patrick Mullie onderzoek doen naar de eet- en snoepgewoonten van studenten. Op basis van het onderzoek stelde Lidl een speciaal assortiment samen om studerende jongeren - en hun ouders - de weg te wijzen naar gezonde producten die net een extra duwtje kunnen geven bij het studeren en presteren.

Studeren en examens zijn topsport
Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle ondervraagden verkeerde voedingskeuzes maken. Zo eet 99% te weinig fruit, 94% te weinig groenten en consumeren studenten te veel vlees, frisdranken, suikers en verzadigde vetzuren. “Examens zijn een topprestatie, vergelijkbaar met een tienkamp voor een atleet”, zegt Mullie. "Voor elk examen moet je, ongeacht of je 8, 18 of 24 bent, net als voor een wedstrijd, maximaal presteren om te winnen. Om dit te doen is naast training of studeren, een optimale voeding essentieel. Men eet voor het lopen van een 1500 meter ook geen friet en curryworst. Hetzelfde geldt voor de examens.”

'Eet je slim' bestaat uit een gevarieerd voedselaanbod, in de winkel herkenbaar aan het ‘eet je slim’-logo. Het etiket laat zien welke producten nodig zijn om genoeg magnesium, calcium, vitamine C en vitamine B1 op te nemen. Dat zijn stoffen die essentieel zijn voor een goed energiepeil en maximaal concentratievermogen.

Slim eten is eenvoudig en niet duur
“Met de ‘Eet je slim’-actie tonen we aan dat een gezonde keuze, om beter te studeren en de kansen op goede examens te maximaliseren, eenvoudig is en niet duur hoeft te zijn. Een dag slim en gezond eten kan al tegen de kostprijs van één goedkope maaltijd op restaurant. Eerder onderzoek van Lidl en Mullie bij studenten toont immers aan dat drempelverlagende maatregelen zoals prijs en keuzecomfort studenten gemakkelijker motiveren om slimme voedingskeuzes te maken,” besluit Pieterjan Rynwalt, woordvoerder van Lidl.

Fotocredits: Lidl
Dit artikel afdrukken