Biologisch kan veel goedkoper. Dat lieten we dit voorjaar zien in een prijsvergelijking tussen Lidls biologische week en andere supermarkten. Volgens Ekoplaza is het schadelijk voor de biologische sector. Uit interviews die Foodlog hield met ondernemers uit de biologische sector bleek dat niet. Deze week heeft Lidl weer biologisch ter introductie van een nieuw assortiment in de winkels. Niet alleen bij ons, maar in heel Europa. Bovenstaande foto werd gemaakt in het Franse dorp Lamalou-les-Bains.
Het bio-offensief van Lidl gaat onverminderd door, schrijft Distrifood. De inmiddels luxe discountformule had in 2015 slechts een tiental verschillende bio-producten op het schap. Inmiddels gaat het om ruim 150 producten. "Bio breiden we uit door minimaal twee keer per jaar de klant te verrassen met de bio-week. Daarnaast zetten wij in op meer verse biologische groente en fruit. We zien dat dit aanslaat en daardoor komen steeds meer bio-producten in ons vaste assortiment terecht", zegt Christine Braun van Lidl Nederland in het vakblad.
Boer niet de klos
Ekoplaza stoort zich aan de betaalbaarheid van biologisch bij Lidl. Volgens directeur Erik Does is het slecht voor de boer. Toch bleek dat niet uit de interviews die wij deden naar aanleiding van de prijsvergelijking dit voorjaar. In de gesprekken die we voerden, zei onder meer oud-biologisch voorman Uli Schnier dat de boer geen last heeft van de prijsverschillen tussen dure en goedkopere winkels. Voor de boer speelt de prijsvorming een rol in de relatie tussen boer en handel. Daarna houdt het voor hem op. Vanaf het moment dat een product het erf van de teler verlaat, beginnen verschillen in logistiek en efficiëntie aan te tikken. Grote winkeliers kunnen veelal efficiënter werken en schaalvoordelen bereiken zodat ze hetzelfde product aanmerkelijk goedkoper kunnen leveren. Kijk je naar de verschillende partijen in de Nederlandse markt, dan is Ekoplaza een 'kleintje', zei Schnier.
En daar zit dus het probleem: niet de boer is de klos van Lidl, maar de minder efficiënte kleinere winkelier in een groter wordende markt. Die is domweg te duur. Zo'n winkelier moet volgens Schnier dan ook op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde, maar niet klagen. Lidl gaat door. Ekoplaza moet dus ook verder. Verder dan biologisch, want dat is heel gewoon aan het worden - en daarom betaalbaar. De biologisch wijn bij Lidl is zelfs gevaarlijk goedkoop; dubbel zo duur zou beter zijn voor je gezondheid.
Dit artikel afdrukken
Boer niet de klos
Ekoplaza stoort zich aan de betaalbaarheid van biologisch bij Lidl. Volgens directeur Erik Does is het slecht voor de boer. Toch bleek dat niet uit de interviews die wij deden naar aanleiding van de prijsvergelijking dit voorjaar. In de gesprekken die we voerden, zei onder meer oud-biologisch voorman Uli Schnier dat de boer geen last heeft van de prijsverschillen tussen dure en goedkopere winkels. Voor de boer speelt de prijsvorming een rol in de relatie tussen boer en handel. Daarna houdt het voor hem op. Vanaf het moment dat een product het erf van de teler verlaat, beginnen verschillen in logistiek en efficiëntie aan te tikken. Grote winkeliers kunnen veelal efficiënter werken en schaalvoordelen bereiken zodat ze hetzelfde product aanmerkelijk goedkoper kunnen leveren. Kijk je naar de verschillende partijen in de Nederlandse markt, dan is Ekoplaza een 'kleintje', zei Schnier.
En daar zit dus het probleem: niet de boer is de klos van Lidl, maar de minder efficiënte kleinere winkelier in een groter wordende markt. Die is domweg te duur. Zo'n winkelier moet volgens Schnier dan ook op zoek naar nieuwe toegevoegde waarde, maar niet klagen. Lidl gaat door. Ekoplaza moet dus ook verder. Verder dan biologisch, want dat is heel gewoon aan het worden - en daarom betaalbaar. De biologisch wijn bij Lidl is zelfs gevaarlijk goedkoop; dubbel zo duur zou beter zijn voor je gezondheid.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Marco #36 als die er zijn, moet Bio die als de wiedeweerga helder, duidelijk en overtuigend communiceren naar de achterban. Nu kan je zeggen, dat hoeft helemaal niet, want mensen geven dat al. En dan heb je een punt. Maar dat zal EkoPlaza niet redden, want Lidl heeft dat ook. EkoPlaza kortom zal iets anders onderscheidend en relevant moeten zoeken en iets wat ook niet zo makkelijk de kopiëren is. Ik zou, als ik in hun schoenen stond, meer opschuiven naar levensbeschouwing/levensstijl. Geitenwollensokken 2.0 haha.
#38 Agnes,
Belangrijk voor mij om te beslissen welke variant van een product ik koop.
Biologisch.. Wat is eigenlijk het tegenovergestelde van 'biologisch' ?
Van 'hard is dat 'zacht', en niet 'niet-hard'..
Is biologisch een kul-woord ?
Want een synoniem van biologisch is 'organisch', en je kunt moeilijk zeggen dat een kip uit de bio-industrie 'anorganisch' is.
En om de verwarring nog dommer te maken protesteren sommigen tegen de bio-industrie (?), omdat die geen biologisch vlees produceert...!
Maar waarom heet die industrie in hemelsnaam dan bio-industrie..?
Ik denk dat Orwell het uit kan leggen.
Moet iets met Newspeak te maken hebben.
En marketing, vermoed ik..
Zouden er trouwens Foodloggers bestaan, die vinden, dat hun eigen 'vlees' aan de 'biologische' norm voldoet ?
Belangrijk waarvoor Sytske?
Ekologisch/Biologisch is gangbaar met andere grenswaarden. Zeer arbitrair. Biologisch-dynamisch (keurmerk Demeter) speelt zich op een ander, levensbeschouwelijk, niveau af.
Voor mij zijn de aan een product toegevoegde hulpstoffen, naast de aanwezige hoofdingrediënten, belangrijker dan het etiket biologisch. Hierdoor kom ik bij bepaalde producten dan toch uit bij 'een' biologische variant. Welk keurmerk daar dan op staat maakt me niet uit, want al die verschillende keurmerken kan ik toch echt niet meer uit elkaar houden. Daarvoor zijn er mij veel te veel en aan 'zoek de verschillen' ben ik nog niet begonnen.