Lidl stapt geheel over op bananen met het Rainforest Alliance-label dragen. Dat garandeert producten die onder zowel onder betere sociale en economische voorwaarden als met aandacht voor het milieu zijn geteeld. Daarnaast biedt het boeren opleidingen die het hen en hun kinderen mogelijk maken ook een ander bestaan op te bouwen. In geval van dreigende lege schappen door een tekort aan Rainforest-bananen zal Lidl zich nog wel permitteren ongecertificeerde bananen te verkopen.

Door bewust het assortiment niet onnodig uit breiden, waken we er immers over dat we zéér grote aantallen per product kunnen verkopen. En dat leidt op zijn beurt tot lagere prijzen
Lage prijzenvoordeel naar producent
Lidl zegt op RetailDetail dat klanten er niets van merken. "De bananen zijn nog steeds even lekker en worden niet duurder. Maar samen met onze klanten geven we onze partners in Zuid-Amerika wél een duw in de rug", zegt Lidl's woordvoerder Pieterjan Rynwalt. Hij noemt de keuze voor 'groene' bananen "een mooi voorbeeld van het huwelijk tussen discount en duurzaam. Door bewust het assortiment niet onnodig uit breiden, waken we er immers over dat we zéér grote aantallen per product kunnen verkopen. En dat leidt op zijn beurt tot lagere prijzen. Die kunnen we aan onze klanten, of zoals nu aan de telers, teruggeven."

Verduurzaming lijkt te werken
Een duurzamer aanbod lijkt aantrekkingskracht op consumenten te hebben. Gisteren maakte supermarkt PLUS bekend aanmerkelijk harder te zijn gegroeid dan de markt. De omzetgroei kwam uit op 5,9%, terwijl de markt bleeft steken op 1,9%. De Nederlandse super die verklaart die groei door de combinatie van scherpe promoties en zijn steeds verder verduurzamende assortiment.

Fotocredits: door Rainforest gecertificeerde Chiquita bananen, The Frog Blog
Dit artikel afdrukken