Door bewust het assortiment niet onnodig uit breiden, waken we er immers over dat we zéér grote aantallen per product kunnen verkopen. En dat leidt op zijn beurt tot lagere prijzenLage prijzenvoordeel naar producent
Lidl zegt op RetailDetail dat klanten er niets van merken. "De bananen zijn nog steeds even lekker en worden niet duurder. Maar samen met onze klanten geven we onze partners in Zuid-Amerika wél een duw in de rug", zegt Lidl's woordvoerder Pieterjan Rynwalt. Hij noemt de keuze voor 'groene' bananen "een mooi voorbeeld van het huwelijk tussen discount en duurzaam. Door bewust het assortiment niet onnodig uit breiden, waken we er immers over dat we zéér grote aantallen per product kunnen verkopen. En dat leidt op zijn beurt tot lagere prijzen. Die kunnen we aan onze klanten, of zoals nu aan de telers, teruggeven."
Verduurzaming lijkt te werken
Een duurzamer aanbod lijkt aantrekkingskracht op consumenten te hebben. Gisteren maakte supermarkt PLUS bekend aanmerkelijk harder te zijn gegroeid dan de markt. De omzetgroei kwam uit op 5,9%, terwijl de markt bleeft steken op 1,9%. De Nederlandse super die verklaart die groei door de combinatie van scherpe promoties en zijn steeds verder verduurzamende assortiment.
Fotocredits: door Rainforest gecertificeerde Chiquita bananen, The Frog Blog
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Sinds Lidl Fairtrade bananen verkoopt zijn ze inderdaad regelmatig groen. Met bruine vlekjes.
Ik ben blij dat Luc Hellebuyck reageerde en de zaken zegt zoals ze bekend, maar te weinig gedocumenteerd, zijn. Althans in ons taalgebied.
Ik heb de reactie in mijn blogartikel "#goedkoopzaamheid : groene bananen LIDL illegale marketing of gewoon greenwashing?" opgenomen. (In de VS loopt er immers een rechtszaak tegen Rainforest Alliance wegens illegale marketing.)
De verplichtingen van het keurmerk richten zich uitsluitend op de producenten, die zich niet verzekerd zien van bijvoorbeeld een minimumprijs. Dit kenmerk versterkt aanzienlijk de aantrekkingskracht op bedrijven als LIDL. Zij hebben immers ruime marges om te onderhandelen over de prijzen.
Er is dan ook totaal geen transparantie over welke de prijzen zijn die LIDL effectief betaalt voor deze bananen. Het zou fijn zijn hier op Foodlog eens duidelijkheid over te komen scheppen. Misschien valt het wat verloning betreft toch nog goed mee? Wat denkt Luc daarover?
Bij de FAIRTRADEbananen van PLUS gaat het in ieder geval over minimaal 0,41 euro per kilo, dat bij de boerenorganisaties en plantages in Colombia blijft. Dat bedrag bestaat uit een minimumprijs en een extra ontwikkelingspremie.
De tèg 'fair trade' bovenaan het artikel is dan ook echt niet van toepassing, op LIDL en Rainforest Alliance. Bij LIDL draait het enkel om goedkoopzaamheid. Maar opnieuw, het mag mij hier komen verrassen met wat het bijvoorbeeld even goed doet dan PLUS en beter weet dan ons betweters.
Rainforest Alliance sociale standaarden zijn zwak en hebben enkel betrekking op de vrijheid van vereniging van werknemers, volgens de IAO fundamentele arbeidsnormen die effectief sinds 1998.
De Costa Ricaanse bananen werkers, verenigd in SITAGAH en die de Chiquita werknemers vertegenwoordigen, zijn van mening dat de Rainforest Alliance certificering:
- de schendingen van de werknemers en vakbondsrechten legitimeert;
- de certificering zelfs de meest minimale uitdaging om misbruik van de rechten van werknemers, met name wat betreft de nadelige behandeling van vakbond, niet bevordigt;
- leden ondergaan selectieve pesterijen en ontslagen; leden worden op slechtst betaalde banen gezet en ontvangen van lagere bonificaties;
- het bedrijf bijzonder actief wordt wanneer een vakbondslid verkozen wordt in één van de vaste commissies;
Sinds enkele jaren, hebben de werknemers niemand gezien die zichzelf identificeerd als zijnde van de Rainforest Alliance; ze lijken onzichtbaar te zijn als het gaat om de controle, althans vanuit het oogpunt van de arbeiders.