De Europese koepel van dierenrechtenorganisaties, Eurogroup4animals, riep donderdag Lidl België uit tot de meest diervriendelijke retailer van Europa. De organisatie loofde Lidl België voor "de bijdrage die de supermarktketen levert om het lot van veel dieren te verbeteren", schrijft Vilt.

Lof voor Lidl
De Belgische dierenwelzijnsorganisatie GAIA, die deel uitmaakt van de Eurogroup4Animals, vindt dat Lidl België de erkenning meer dan verdiend heeft. “Lidl heeft in 2011 al beslist om geen paardenvlees meer te verkopen, aangezien ze geen enkel circuit kan vinden waar het welzijn van de dieren gegarandeerd kan worden”, zegt GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch. “Lidl is trouwens de enige supermarktketen in België die deze stap gezet heeft, en dat kunnen wij alleen maar toejuichen. Hetzelfde geldt voor de inspanningen van Lidl om kooi-eieren zo veel mogelijk te weren. In verwerkte vorm zijn kooi-eieren zelfs niet langer te vinden in de eigen merkproducten van Lidl, zoals sauzen en mayonaises.”
Daarnaast verkoopt Lidl België uitsluitend konijnenvlees van konijnen uit diervriendelijke parksystemen, is de foie gras vervangen door Faux Gras en is er geen vlees meer te koop van gecastreerde varkens.

Herstructurering
Daar hield het Lidl-nieuws niet op. Topman Klaus Gehrig van Lidl's moederbedrijf Schwarz Gruppe onthulde in de Duitse LebensmittelZeitung hoe de groep, de grootste retailer van Europa, toekomstbestendig wil worden. Het concern heeft nu een jaaromzet van ruim € 79 miljard. Dat moet in 2020 stijgen tot € 100 miljard.
Om dat te bereiken gaat Gehrig de nu nog gescheiden managementstructuren van Lidl en zusterbedrijf Kaufland 'ontdubbelen'. "We moeten de onderneming voor de toekomst zo inrichten dat we synergieën voor het hele bedrijf kunnen bereiken", zegt Gehrig. Alleen de inkoop van beide bedrijven blijft gescheiden, schrijft Distrifood.
Daarnaast gaat Kaufland in Duitsland over op een regionale structuur. "Concurrenten in de supermarktwereld hebben door de regionale opzet, dichtbij klanten veel voordelen gehad. Daar zien we voor ons ook goede kansen", aldus Gehrig. De Lidl-tak van het concern gaat alle winkels met minder dan 1.000 vierkante meter verkoopoppervlak drastisch aanpakken. Lidl wil dit jaar nog de 10.000ste winkel in Europa openen.

Lancering in de Verenigde Staten
Aan Europa heeft Lidl echter niet genoeg. De discountketen zoekt verdere expansie in de Verenigde Staten en wil daar in 2018 de eerste tientallen winkels openen. "De keten zou zijn Amerikaanse hoofdkantoor willen opzetten in de staat Virginia. Lidl had eerder al aangekondigd plannen te hebben om de overstap naar de VS te maken. Aartsrivaal Aldi is al sinds 1976 aanwezig in de VS en heeft daar ongeveer 1.400 filialen", schrijft Boerderij.

Fotocredits: ‘@LidlBelgium wins Corporate4Animals Award at @Act4Animals conference. Congratulations!!’ GAIA Brussels via Twitter
Dit artikel afdrukken