De Levensmiddelenkrant vroeg bureau PricingExperts een assortiments- en prijzenanalyse uit te voeren bij discounter Lidl. Het 'steeds maar uitdijende luxe-assortiment' van de discounter blijkt ten koste te gaan van het basisassortiment. Ten opzichte van vorig jaar is het Kerst-assortiment dit jaar nóg luxer geworden, waarmee Lidl nadrukkelijker aan de bovenkant van de markt gaat zitten.

11% minder basisartikelen
PricingExperts stelde vast dat op dit moment Lidl 11% minder items in het basisassortiment voert. In de luxesegmenten van wijn en koelverse convenience is het aanbod met 25 tot 30% vergroot. 'Ook vers vlees (+18%), zuivel (+20%) en verse sappen (+50%) hebben een flinke boost gekregen als het om aantallen SKUs gaat', schrijft De Levensmiddenkrant.

Om al dat luxe lekkers een plekje te geven, hebben de afgelopen maanden 122 'saneringen' plaatsgevonden - op een totaalassortiment van zo'n 1200 items. Dat gebeurde vooral in de categorieën 'houdbare zuivel, soep, conserven, dierenvoeding, papier & toilet', aldus PricingExperts. Volgens een woordvoerder van Lidl betreft het een tijdelijke maatregel om ruimte te maken voor het Delicieux-assortiment en komen de basisitems 'later wel weer terug'.

Prijsniveau
Met de luxere producten is ook een stijging van het prijsniveau gemoeid. Zo zijn dit jaar de rode wijnen gemiddeld 7% duurder dan vorig jaar (de witte zijn juist 4% goedkoper geworden). In de afgelopen 6 maanden voerde Lidl bij 200 producten prijswijzigingen door: van -40% tot +41%, meldt De Levensmiddelenkrant.

Fotocredits: Lidl
Dit artikel afdrukken