Fooddesigner Bordewijk en verpakkingsontwerper Rosens zagen in Shanghai dat in de Chinese eetcultuur alles supervers is. Traditionele markten bepalen het koopgedrag. Eten staat dicht bij de mensen. De Chinese consument heeft een grote kennis van zijn eten en is er ook zeer bij betrokken. Opvallende producten in China waren fruitworst, kaas met bananensmaak, soep op een stokje en een verse aardbeilolly.
Japanners zijn vooral vormgevers en weten van ieder product iets bijzonders te maken. Hun succes schuilt vooral in het verbeteren van producten. Zij zijn experts in het combineren van het beste uit het Westen en het Oosten. Innovatieve producten in Tokio zijn onder meer sushi’s op een lollystokje, zuurstof spuitbussen met grapefruitgeur, cheesecakerepen, hondenlolly’s, hamburgerbroodjes van rijst en sushisnacks met zeewierwrap.
Bij verpakkingen valt in China de doelgroepgerichtheid op: Trendy voor frisdranken voor jongeren, opa en oma op melkverpakkingen voor ouderen, maar ook traditionele verpakkingen (met rood, goud en veel kwastjes) maken hun comeback.
Japan gebruikt transparante materialen voor verpakkingen, waardoor product en verpakking een samenspel vormen. Ook wordt met moderne materialen en natuurlijke look gecreëerd van rijstpapier en bamboe. Typografie vormt in beide landen de hoofdmoot op de verpakkingen.
In Japan valt ook de durf om te experimenteren op. Producten komen en gaan sneller. Het is bijna in-market-testing. Rosens: ‘Daar kunnen producenten en retailers in het Westen nog wat van leren. Het is bijvoorbeeld interessant om te onderzoeken hoe je als producent op een kleinere, flexibeler manier producten kunt introduceren. We zien een ‘nieuw experiment schap’ voor ons.’
Bordewijk en Rosens hebben de opgedane ervaringen rond het eet-, drink-, koop en kookgedrag van de Oosterse consument verwerkt in eigen ontwerpen. Ook reiken ze ideeën aan om Oosterse producten en rituelen als bron voor nieuwe toepassingen in het Westen te gebruiken, bijvoorbeeld om levensmiddelen te vernieuwen.
Sterker nog: op 22, 27 februari en 1 maart geven ze een food & design impressie met Oosterse hapjes voor jawel......€ 399,- p.p. Of je kunt kiezen voor een in-company demonstratie, dan komen de twee food-disigners (what's in the name) bij je bedrijf langs voor een visueel prikkelende presentatie. Klik voor verder info maar even op hun link.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik voor die prijs liever bij Johnnie de Boer ga eten, maar dat is een puur persoonlijke afweging!
bron:EVMI
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
wellicht wordt er met deze zeewier wraps wat anders bedoeld, dan de algemeen bekende maki-sushi...
Lijkt me in beginsel niks mis mee. De 'vernieuwing' van het Noordwest Europese dieet naar aanleiding van de import van Zuid-Amerikaanse goederen, zo'n 500 jaar geleden begonnen, is me prima bevallen. Wie wil er nog zonder tomaten, chocola, koffie ? Maar hier zal het wel meer om 'oppimpen' gaan, als ik de voorbeelden zo lees. Maar goed, ik kan ook langs het 'experimentenschap' lopen.
En dat die Chinezen zo op vers zijn : ja, dank je de koekoek : ze hebben nog niet allemaal een koelkast. Wacht maar een paar jaar en je zal die eet'cultuur' zien instorten.
Overigens : sushi-snacks met zeewier 'wraps' bestaan al jaaaaren. Heet 'maki-sushi'. Kunt u zelfs bij ons alle erfvijand AH kopen - als u wanhopig bent. Vers is natuurlijk anders.
Waarom moeten levensmiddelen toch zonodig vernieuwd worden?