Steeds meer mensen drinken bier zonder alcohol en de industrie levert dat uiteraard graag. Zelfs hippe speciaalbierbrouwers maken hun eigen biertje-zonder. De Volkskrant organiseerde een proeverij van 9 bieren. Enthousiast werd het proefpanel van biersommeliers en bierfanaten niet. Een variant smaakt zelfs naar natte hond. Het Duitse Jever Fun, minder een half procent alcohol in het vocht, smaakt nog het best. Nummer 2 en 3 zijn de Nederlandse pilsners van Heineken en Grolsch, die beiden op 0% zitten. In een test van de Consumentenbond kwamen onlangs nog Heineken en het Brabantse Budels bovendrijven.
de Volkskrant - Dit zijn de lekkerste alcoholarme en alcoholvrije bieren - Koken & Eten - Voor nieuws, achtergronden en columns
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De Nederlandse Brouwers publiceren vandaag het Nationaal Bieronderzoek.
Geen hectoliters, maar volop percentages over de voorkeuren, ontwikkelingen en trends onder 1.000 Nederlandse bierdrinkers - mannen en vrouwen.
De inleidende zinnen uit het persbericht met de titel: Nationaal Bieronderzoek: speciaalbier met minder alcohol nieuwe smaakmaker:
Twee op de vijf bierdrinkers drinkt vaker een ander soort bier dan twee jaar geleden. De consumptie van speciaalbieren en biermixen gaat hierbij onverminderd door, maar opvallend is de opkomst van de speciaalbieren met een lager alcoholpercentage. Een derde van de bierdrinkers kiest vaker voor dit bier dan twee jaar geleden.
Pils is nog steeds met afstand het meest gedronken bier. Maar de opmars zit in de speciaalbieren en de biermixen (zoals Radler). [..] De groeiende keuze zorgt ervoor dat bijna de helft (in vergelijking tot twee jaar geleden) vaker voor een ander type bier kiest. Speciaalbier is hierbij populair en wordt momenteel door vier op de vijf bierdrinkers gedronken. ...
Speciaalbieren worden veel gedronken maar de nieuwe smaakmaker in dit segment lijkt speciaalbier met een lager alcoholpercentage te zijn. Een op de drie kiest vaker voor deze variant dan twee jaar geleden. En dat doen vrouwen (41%) aanzienlijk vaker dan mannen (29%).
Het zijn niet alleen de speciaalbieren die veel geschonken worden, ook alcoholvrij bier blijft onverminderd populair. Circa de helft (52%, 2016: 48%) van de bierdrinkers drinkt het weleens. Alcoholvrije biermixen, zoals Radlers, zijn het meest in trek onder deze drinkers (66%). Wanneer het warm weer is wordt vaker voor een biermix zonder alcohol gekozen, juist vanwege de smaak. De Nederlandse bierdrinker zélf ziet de biermixen, maar ook nieuwe bierspijscombinaties als dé biertrends voor 2018, zo blijkt uit het onderzoek.
De markt van bieren groeit in Nederland (volume). In opkomst: speciale bieren, streekbieren. Het is vooral spectaculair als je het in percentages laat zien. In liters is het ander koek; dan is het opeens niet meer indrukwekkend.
Ook in opkomst: cider. Heineken leurt er mee. Omzet stijgt percentueel geweldig. Ja, van nul naar noem eens wat.
Nergens in cijfers vastgelegd, de opkomst van muntthee met verse munt. Stijgt enorm!
Hadden we hier op Foodlog zopas niet iets over de Belgen? Ze drinken minder pils, meer andere soorten bier. Maar hoeveel liters? Percentages vertekenen.
#1 De Nederlandse bierbrouwers meldden begin dit jaar een stijging van 18% in de consumptie van alcoholvrij bier ten opzichte van het jaar daarvoor.
's Werelds grootste bierbrouwer, AB InBev, wil in 2025 eenvijfde van al zijn bier alcoholvrij dan wel -arm produceren.
Ik denk overigens dat de grote markten met geen alcoholdrinkende moslims aardig wat gewicht in de schaal leggen bij de brouwers die 'steeds meer' alcoholvrij bier produceren, minder dan de smaak.
De Volkskrant-link linkt niet naar het Volkskrant-artikel. In een ander Volkskrant-artikel antwoord op je vraag Wouter.
Is ergens iets vastgelegd waaruit blijkt dat 'steeds meer mensen naar bier verlangen zonder alchohol'? Zakelijke mededelingen die beginnen met 'steeds meer', waarna geen hard gegeven volgt, moeten we wantrouwen.