Reden om er in februari over te dromen op dit weblog is de nieuwsbrief AFG uit Zoetermeer. Het is een brief van een bureau dat reclame maakt voor de aardappelbranche, de groenteboeren en de fruithandel – gooi ze maar op een hoop. Reclame? Welnee, wanhoop. Het lijkt het Voedingscentrum wel. Lekker is allang overleden, je eet alleen A en F en G om in leven te blijven.
Zes berichten in de nieuwsbrief die ik vandaag kreeg. Alle zes zonder een spoortje van pret. We gaan er aan als we niet uitkijken. Groente, fruit en aardappelen eet je niet voor je lol en je genoegen maar om galblaasproblemen en de dood nog even uit te stellen.
Bericht 1 (geciteerd).
Jaarlijks naar schatting ruim 167.000 sterfgevallen minder. Dat kan als de groente- en fruitconsumptie in de landen van de Europese gemeenschap (EU) stijgt tot 600 gram per persoon per dag.
Bericht 2.
Mensen die sla en rauwkost eten, hebben hogere niveaus van diverse vitamines in hun bloed. Ook halen de sla- en rauwkosteters gemakkelijker de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van verschillende vitamines. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek.
Bericht 3.
Elke portie groenten of fruit per dag vermindert het risico op coronaire hartziekten, zoals een hartinfarct, met 4%. Dat blijkt uit resultaten van 9 bevolkingsonderzoeken.
Bericht 4.
Wie groenten eet, heeft een groter gevoel van verzadiging en eet bij de volgende maaltijd minder. Volgens Ierse onderzoekers zijn vooral vezels uit groenten verantwoordelijk voor dit gunstige effect. Maar ook de structuur van groenten speelt een rol.
Bericht 5.
Een ruime consumptie van groenten en fruit verkleint de kans op een galblaasoperatie met 21%. Dit blijkt uit de 'Nurses Health Study', waarin 77.090 Amerikaanse vrouwen tussen 37 en 64 jaar gedurende 16 jaar zijn gevolgd.
Bericht 6.
De Europese Commissie publiceerde onlangs een uitgebreid onderzoek naar het beeld van Europeanen over overgewicht en gezondheid. Volgens dit onderzoek gelooft de meerderheid van de Europeanen dat een regelmatige en gevarieerde maaltijd met voldoende groenten en fruit hoort bij een gezond voedingspatroon.
En niks over prei vandaag. Werkt dat niet tegen ellende en verdriet soms?
Ik zal gratis de prei even doen voor het reclamebureau:
Prei is een van de best gedesignde groentes. De voorzienigheid wordt bedankt. Alleen al het snijden van een prei, daar wordt een mens gek van geluk van, dat geluid...en dan dat het van het wit overgaat in het grijsgroene blad. Nee niet stoppen, doorsnijden, dat groene is zo eh...ik zou hier bijna smerige praatjes gaan verkopen, mevrouw van het AFG-reclamebureau, zo opwindend is een prei van kont tot kop op een snijplank, en hoe het ruikt als je hem snijdt en dan even stomen en oude kaas raspen..
Mevrouw van het groentereclamebureau met uw galblaas, weet u eigenlijk wel wat LEKKER is?
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Er is een onmiskenbare trend van voeding, yoghurt etc. waar gezondheid aan toe is gevoegd. Het is dan een logische zet van AGF-verkopers om eens heel hard te roepen dat groente van zichzelf al voor veel gezondheid zorgt.
Een blik op de propagandasite van AGFPromotie wijst uit dat ze smaak echter allerminst negeren:
AGF, dat staat voor Aardappelen, Groenten en Fruit. Het zijn de meest kleurrijke, veelzijdige, smakelijke en gezonde componenten in onze voeding. Toch eten we er vaak te weinig van. Terwijl aardappelen, groenten en fruit heel lekker en gezond zijn! Op www.freshday.nl vind je informatie over gezondste en lekkerste recepten. Met voor elke dag verrassende en inspirerende ideeën.
Smakelijk, heel lekker en lekkerste worden onze groene en gele vriendjes hier genoemd in 1 kleine alinea op de homepage!
Wouter, ik ben bang dat uitgerekend Jacobus geen reclameman of marketeer is maar een liefhebber van goeie ipv lullende groenten ....
Die conclusie zou ik zelf niet getrokken hebben, ik eet slechts voeding welke ik lekker vind. Vieze voeding lust ik niet. Ook al zeggen ze dat het gezond is...
Ik begrijp het, heer Jacobus. U kan het ook geen reet schelen hoe t smaakt, als je maar wat te lullen hebt op je bordje.
En ik maar denken dat ik niet commercieel was...
Ooit was er een reclamespotje op de radio waarin een flesje bier werd open "geplopt". Ik kan mij mensen herinneren bij wie het bier al door hun mond liep.
Wellicht kunnen de marketingafdelingen vanuit de AGF-hoek eens een geluidsopname maken wanneer je groentes snijdt. Of mensen op de TV die met een luide knap een rauwe paprika doorbijten. Misschien wordt hetzelfde effect bereikt.