De website wordt in de loop van de tijd steeds aangevuld met nieuwe spellen en wetenswaardigheden.
bron: voedingscentrum
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Fijn dat je een artikel op Foodlog komt lezen. We schreven het helemaal gratis en voor niets voor je. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word betalend lid. Dat kost je maar €7,- per maand. Dan lees je alle content van Foodlog onbeperkt en advertentievrij en krijg je ook nog eens voorrang bij Foodlog-events.
Word lid!Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
Ik kreeg van Hans op m'n kop omdat ik ditmaal eens geen argument gaf waarom ik deze campagne niks vind. Ik ben al zo vaak zowel duidelijk als expliciet geweest dat ik deze campagne inderdaad het liefst maar vergeet. Dat had ik al gezegd.
Om het dan toch kort duidelijk te maken: dit is een campagne die het chiasme vies/lekker en ongezond/gezond op een zodanig verwarrende manier behandelt dat er naar mijn bescheiden mening echt geen nieuwsgerigheid onstaat naar wat zowel leuk, als lekker en per ongelijk nog gezond is ook. Eea nog afgezien van het feit dat 'gezond' minder een producteigenschap dan een effect is van de manier waarop je leeft en je totale intake samenstelt.
Hoe dat wel kan, daar wil ik best over praten. Maar zoals gezegd rond het VC ben ik het een beetje beu om dat vanaf hier te doen. Ik wil eerst wel eens weten wat hun beleid is en waarom het Centrum volkomen Oostindisch blijft voor een berg steekhoudende kritiek op hun acties waarvan het doel en zefs de prima facie redenering erachter mij in ieder geval totaal ontgaat.
Waar ik nog wat moeite mee heb is dat er bijvoorbeeld op scholen de voorlichting van het voedingscentrum wordt gebruikt. Dus ook Verzadigd vet is Verkeerd, Onverzadigd vet is O.k., om maar iets te noemen. Met deze onzin (ongenuanceerde) verhalen komen mijn kinderen wel thuis. Ik kan ze ook een ander verhaal vertellen maar hoeveel ouders kunnen/doen dat ook? Ligt juist bij de kinderen niet de kans op betere/objectievere voorlichting? In dat opzicht bedoel ik dat het voedingcentrum niet eerlijk over eten is. Niet eerlijk over vetten, cholesterol, aanprijzen van lightfrisdranken, noem maar op.
Hans, dat lijkt me een uitstekend punt. Zowel als 'vrolijke intello' als praktisch mens en nog pragmatischer marketeer heb ik alleen het gevoel dat bepaalde experimenten errug overbodig zijn omdat ik wel durf te gokken op de (non-)efficiency van de bestedingen die ermee gepaard gaan.
Als campagne vind ik dit 'lekker belangrijk' echt helemaal niks. Over wat ze wel kunnen doen wil ik het best eens hebben, maar niet open en bloot en gratis en voor niks. Daarvoor verknallen deze mensen me te veel.
Je opmerking over de budgetverdeling maakt m'n ergste vermoedens waar. Goeie oproep doe je doet dus. Juist daarom. Maar gegeven de aan aaneenrijging van hele halve en enorme flaters is verbetering er een waar et VC zelf om moet vragen. Openbare ideeën kado's zullen niet aankomen. Misschien vergis ik me. Ik zou zeggen: ik hoor ze graag. Hier of offline.
En nu de echte vraag: wat moet een nationaal voorlichtingsbureau WEL doen?
ff serieus, laat je hersens maar eens kraken iets wijs en / of genuanceerds te schrijven, of sla ik de discussie van deze vrolijke intellecto's dood?
voor mij:
opheffen levert niets op. Experimenteren moeten ze, en evalueren en dus stoppen met niet-werkende of averechts werkende zaken (mijn hypothese is dat de voedingsprijs niet goed werkt, Wouter Klootwijks obervatie volgend dat de totale friet-omzet stijgt met zo'n nieuw product.
Ik weet ook dat het merendeel van de gelden op gaan aan media-campagnes. En een onvergelijkbaar klein deel aan projecten-in-het-land, zoals smaaklessen, schoolgruiten, enz enz, die dichter bij het publiek komen, bij lokaal beleid, kantiniebeleid, schoolbeleid aanhaken enz. Dergelijke acties halen, minder zichtbaar misschien, meer uit, mits je ze ook goed volgt en verbetert (of afkapt en nieuwe start).
Eventuele media-aandacht zal dan eerder in de redactionele ruimte komen dan in het reclameblok, waar mensen toch immuun voor worden (of niet?). En de journalisten / bloggers zouden dan meer over projecten, lokale initiatieven e.d. kunnen schrijven (kritisch!) dan vooral op andere media-uitingen en -feestjes te reageren.
De voedingscentrum site is goed, flitsend in elkaar gezet. Hij zal vast wel bezocht worden. Onzin, misleiding staat er niet tussen.
De voorkeuren van de kinderen zijn zoals ze zijn, laten ze nu toch eens EERLIJK zien!? vervolgens kan je er iets mee doen, een donut uitknijpen als een spons met olie, of een frikadel , whatever...
Kaas verbaast me, dus eens uitsplitsen (oud, jong, Frans, ...) en die vieze zaken verbazen ook niet, het zou interessanter zijn te zien hoe dat per leeftijd loopt. Het is normaal dat je vele groente-smaken moet LEREN, als jonge kinderen ze lekker zouden vinden zou dat onnatuurlijk en waarschijnlijk gelogen zijn! (of ze zijn kind van een top-kok).