Tieners eten liever ‘lekker’ (93,6%) dan ‘gezond’ (35,2%). Toch beginnen gezondheid en duurzaamheid belangrijker te worden voor middelbare scholieren. Dat blijkt uit een onderzoek van het FoodService Instituut (FSIN) naar het koop- en consumptiegedrag van meer dan 1.000 middelbare scholieren, de zogeheten 'generatie Z'. De nog relatief onbekende ‘generatie Z’ wordt sterk beïnvloed door digitale ontwikkelingen en sociale media.

Naast de van huis meegebrachte lunchpakketjes, koopt 57,4% van de middelbare scholieren een of meerdere keren per week eten of drinken van hun eigen geld. Jongens kopen dan in 30% van de gevallen warme snacks, tegen 13,4% van de meisjes. Meisjes kopen verschillende soorten versnaperingen, het vaakst nog snoep (14,2%). Zowel jongens als meisjes geven aan gezonde tussendoortjes doordeweeks belangrijker te vinden dan in het weekend.
Bij de aankoopoverwegingen van de generatie Z-tieners spelen behalve ‘lekker’ en ‘gezond’ ook ‘goedkoop’ (56,9%) en gemak (54,6%) een belangrijke rol. 'Duurzame productie’ (23%), ‘een product dat past bij wie je bent’ (21,4%) en ‘een bijzonder verhaal’ (19,3%) leggen minder gewicht in de schaal.
FSIN - ?Lekker? is het belangrijkst voor middelbare scholieren - FSIN
  • Deel
Druk af