De naleving van die regels daagt marketeers en de reclamewereld juist uit om nog creatiever te worden.
Immers, hoe scherper het kader, hoe duidelijker wat wél mag.
De Keuringsraad KOAG/KAG heeft een nieuwe leidraad voor reclame-uitingen voor gezondheidsproducten uitgebracht. In de leidraad is de Verordening voor voedings- en gezondheidsclaims voor voedingsmiddelen opgenomen. Industrie, media en adverteerders namen gezamenlijk het initiatief via zelfregulering op verantwoorde wijze reclame te maken. De Keuringsraad KOAG/KAG levert ook een door de VWA erkende lijst (Indicatieve lijst Gezondheidsaanprijzingen) met toegestane claims. De lijst bevat meer dan duizend gezondheidsclaims die als richtlijn dienen voor het vervaardigen van reclame-uitingen en is opgesteld om inzichtelijk te maken waar de grens ligt tussen toegestane en niet-toegestane claims.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@wouter: je bent de Omegadruppeltjes vergeten ;-)
op de Keuringsraadsite:
Uiterlijk 31 januari 2010 zal de Europese Commissie een lijst met toegestane generieke claims publiceren. Tot die tijd gelden de nationale regels en blijft de Indicatieve lijst van de Leidraad voor reclamemakers én toezichthouders een belangrijke indicatie om de scheidslijn tussen gezondheidsclaims en medische claims aan te geven. Het is juist in deze overgangsperiode van groot belang dat de zelfregulering haar kracht laat zien. Zelfbeheersing nu geeft ruimte later!
Zelfbeheersing is een mooi streven: niet het onderste uit de kan willen hebben, want je zou er anderen mee kunnen schaden. Hier staat echter: laten we ons nu een beetje gedeisd houden, dan kunnen we straks weer helemaal los. Er werkt een roedel vossen bij Koag/Kag.
En nu is het tijd voor m'n pilletjes cat's claw, ginkgo, ginseng, Siberische ginseng, druivenschil, kelp en knoflook.