Onderzoekers van de Amerikaanse University of Notre Dame (Indiana) stelden vast dat de mensen meer impulsaankopen doen, naarmate een supermarkt hen langer binnen weet te houden. Op Australian Food News zegt onderzoeker Timothy Gilbride dat daarom tijdschriften en snoep hun logische plek bij de kassa’s vinden. De klant staat er even stil en ze roepen als het ware 'neem me mee', ook al staan ze niet op zijn boodschappenlijstje.

Zelfregulering en hints
De onderzoekers denken dat mensen met een beperkt budget een vorm van zelfregulering toepassen. Als zij aan het begin van hun winkelbezoek een ongeplande aankoop in hun mandje stoppen, moedigt hen dat aan om zich voor de rest aan hun boodschappenlijstje te houden. Doen ze langer over hun boodschappen, dan slaat het effect echter om in het omgekeerde en zullen ze juist vaker bezwijken voor impulsaankopen. Dat noemen de onderzoekers 'resource depletion', ze raken door hun mentale verdedigingsmechanismen heen die hen moeten redden van de verleiding. Na verloop van tijd worden we moe of geven we het gewoon op, zo verklaart Gilbride.

Onderwijl blijken boodschappenlijstjes goed te helpen bij het beteugelen van impulsaankopen
Consumenten met een gemiddeld boodschappenbudget lijken zich via associaties te laten verleiden. Ze kopen iets dat niet op hun lijstje staat en herinneren zich daardoor ook nog iets anders dat ze willen hebben. De ene impulsaankoop leidt tot de volgende. Dat effect wordt sterker naarmate de klant langer in de winkel blijft.

Boodschappenlijstjes helpen
Onderwijl blijken boodschappenlijstjes goed te helpen bij het beteugelen van impulsaankopen. Er zijn zelfs mensen die strategieën hebben ontwikkeld om zich daar zo goed mogelijk aan te houden. Ze reserveren bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid geld voor ongeplande aankopen. Anderen belonen zichzelf met een impulsaankoop als ze zich netjes aan het lijstje hebben gehouden.

Toepassing voor supermarkten
De studie van Notre Dame is gepubliceerd in het Journal of Marketing. De auteurs zijn van mening dat supermarkten data over koopgedrag en app-technologie met succes kunnen gebruiken om impulsaankopen te stimuleren. Denk aan een klant die een boodschappenapp gebruikt om zijn of haar geplande boodschappen te doen. "Een shopping app kan dan een kortingsbon bieden voor een bijvoorbeeld een halve liter ijs - die niet op het lijstje staat - nadat de klant een wel geplande doos eieren heeft gekocht", zegt Gilbride.

Fotocredits: ‘christmas eve supermarket’ Robert Couse-Baker
Dit artikel afdrukken