De vooraanstaande positie van Nederland Kennisland in de agrarische sector staat onder druk. In minder dan een kwart eeuw is het landbouwonderwijs in Nederland geminimaliseerd. Er dreigt een tekort aan geschoolde arbeidskrachten.
Het middelbaar beroepsonderwijs in de landbouw is de afgelopen 25 geminimaliseerd, schrijft Boerderij. In 1990 waren er nog 186 zelfstandige instellingen voor agrarisch onderwijs. Op dit moment zijn er nog '13 AOC's, 4 HBO's en een universiteit over, die zich hebben verbreed tot groene onderwijsinstellingen die zich richten op milieu, leefbaarheid in steden, gezond eten en leven, waterbeheer en duurzame energie. De specifieke landbouw- en tuinbouwopleidingen zijn daarin nog maar kleine studierichtingen', stelt het boerenblad.
Fotocredits: 'groen praktijkonderwijs', Groenewelle.nl
Dit artikel afdrukken
Het kennisniveau waar Nederland zich graag op laat voorstaan, raakt bedreigdDoordat er nog maar zo weinig vakopleidingen zijn, stromen er te weinig arbeidskrachten de markt op met de vaardigheden en vakbekwaamheid waar het bedrijfsleven om vraagt. Dat betekent niet alleen dat er simpelweg te weinig arbeidscapaciteit voor de agrarische sector beschikbaar komt, maar ook dat het kennisniveau waar Nederland zich graag op laat voorstaan, bedreigd raakt. Volgens Roel Schilt, oud-bestuurder van AOC Terra (Groningen en Drenthe), is de oplossing de 'AOC's om te bouwen tot regionale kenniscentra die intensief samenwerken met het bedrijfsleven.'
Fotocredits: 'groen praktijkonderwijs', Groenewelle.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Niet alleen de agrarische sector klaagt steen en been over een tekort aan goed opgeleide arbeidskrachten. Ook in de levensmiddelensector speelt dit probleem.
Boerderij meldt dat de levensmiddelenindustrie tot 2022 jaarlijks 1.100 mbo'ers nodig heeft. Deze komen niet van het groene middelbaar beroepsonderwijs (de AOC's).
Bedrijfsleven en onderwijs werken samen aan een plan 'om de knelpunten in de aansluiting tussen onderwijs en het bedrijfsleven op te lossen. In acht regio's moet het mbo jaarlijks 60 tot 100 arbeidskrachten gaan afleveren voor de levensmiddelenindustrie. Daartoe moeten er in het mbo samenwerkingsverbanden ontstaan tussen AOC's en ROC's, zodat leerlingen zowel zaken als voedselveiligheid als procestechnologie 'in hun DNA hebben'.'
Cursussen is toch iets anders dan het 'gewoon' op school leren Dirk. Tuurlijk zullen velen er wat aan hebben, maar als nu eens kijkt naar scholen die al niet meer schrijven leren maar gelijk op de computer gaan typen, in de US zijn ze daar al mee bezig. Wat nu als all stroom uitvalt, dan kan niemand meer schrijven. Dat zijn basisvaardigheden. Zo dus ook met de vakscholen die je vroeger had, nu druk je op een knopje en de zaagmachine doet de rest voor je. Op elk punt in de fabriek drukken meerdere mensen op een knopje en aan het eind komt er een product uit waar niemand handwerk aan heeft gehad. Allerlei basisvaardigheden raken we zo kwijt en wat als we dat weer nodig hebben.........
Ik doe zelf in mijn tuintje ontzettend veel met de hand, heerlijk in de aarde wroeten. Als je de voldoening erna hebt dat je ervan kan oogsten is het ineens aantrekkelijker om wel voeze handen te krijgen. Bollen heb ik er niet in staan, ik heb een paar makkelijke moestuinbakken waar ik dus alleen groente en wat kruiden in heb staan, maar komend najaar ga ik wel bollen planten en idd, volgend jaar(als we dat mee mogen maken)hoop ik ze er weer uit te halen, drogen en donker opbergen ipv elk jaar opnieuw kopen. Zaden van mijn plantjes bewaren doe ik (nog)niet, maar wie weet komt dat met sommige soorten ook nog wel. Maar hoeveel mensen dat allemaal nog doen? Ik ben lid van een moestuinforum en daar zitten aardig wat moestuinders, hobbyisten en professionals. Maar de meeste gewone mensen die een tuin hebben willen het liefst een onderhoudsvrije tuin, zo veel mogelijk steen, planten liefst in potten die je ook nog nauwelijks hoeft te verzorgen op water geven na. Terwijl je vaak redelijk wat ruimte hebt om groente te verbouwen, zelfs op balkons kun je nog redelijk wat doen in bakken.
Met die kleuters heb ik meer het idee dat papa en mama dat ook niet doen en iiiiiiiieeeeeeeeuuuuuuwwwwwwww zeggen als ze aarde moeten aanraken, dat nemen kinderen over.
@Astrid: er zijn al cursussen om te leren maaien met een zeis, dat is vooral moeilijk bij tamelijk kort gras, vroeger kon iedere plattelander dat. In mijn jeugd werden slootkanten , bleekweitjes en bermen nog gewoon zo gemaaid, en kregen kikkers en padden de kans om te ontsnappen,tegenwoordig gaat dat unsustainable met de machine en met oorverdovend veel lawaai en stank, dat heet vooruitgang. Maar waarom zou je kleuters moeten vervelen met een lapje grond, radijs boontjes en worteltjes? Mijn ervaring van hier in de buurt is dat ze dat vies vinden, en je krijgt de bengels er ook nooit toe om de schepjes en gietertjes schoon te maken en op te bergen, dat moeten de moeders en verzorgsters dan weer doen! Mijn moeder stak elk jaar ergens in november de dahliaknollen met een riek uit de grond om ze dan ergens vorstvrij te bewaren, gebeurt dat nu niet meer zo? (heb zelf geen tuin meer).
VAndaar dat ze op basisscholen toch steeds meer van die tuintjes maken, zodat de kinderen iig weer weten waar groente nou eigenlijk vandaan komen, nu de rest nog, lekker weer vakgerichte opleidingen voordat het allemaal echt verdwenen is en we onze robotvriendjes aan moeten kijken of die weet hoe die aardappels nou de grond in of uit moeten. Wat nu als die robotvriendjes het af laten weten omdat er geen stroom meer is? Weten we dan nog hoe we zelf die aardappels moeten steken? Zo heet dat toch, steken met een riek? Heb zo'n opleiding niet, ben geen boer, maar ik weet het wel, welk kind van 18 ook?
Kennislandbouw heeft zich gericht op een richting en dat was verbreding, niets mis mee, maar waar is de verdieping gebleven? Kijkend vanuit de traditionele richting zie je niet of slecht wat er fout gaat. Een voorbeeldje, las een interview van een grote vooraanstaande teler, hij zag de komende jaren in de agro sector problemen aan komen, en het enige positieve wat hij zijn collega’s wist te melden was, let op je kostprijs. Ben je in staat innovatief te denken, loop je met de kennisvoedselproductie vast. Dus innovatieve ondernemers lopen voorop, kennis onderwijs zou daarbij aansluiting moeten zoeken, we hebben elkaar nodig, wanneer gaat het licht aan?