Maar waarom is het Kempen Lam nou opeens een Kempisch Heideschaap geworden? Of is het Kempen Lam de weideversie? Met de mildere smaak van dat sappige gras in plaats van die taaie hei.
Het zal toch niet waar zijn dat ook Slow Food al aan vermarketingde naamgeving doet?
De internationale organisatie Slow Food bevestigt de erkenning voor het lamsvlees van het Kempische Heideschaap als gastronomisch waardevol en economisch levensvatbaar regionaal product. In het najaar van 2007 werd het vlees van het schaap, in de jaren zestig met uitsterven bedreigd, gelanceerd onder de merknaam Kempen Lam.
Slow Food is een onafhankelijke organisatie die zich inzet voor lekker, puur en eerlijk eten. De organisatie zet zich in voor een voedselproductie waarin rekening wordt gehouden met het welzijn van het milieu, de planten, de dieren en de eigen gezondheid. Daarbij zouden de voedselproducenten daarvoor een redelijke prijs betaald moeten krijgen.
bron: Brabants Dagblad / Slow Food met dank aan agriholland
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
How about een Nederlands pré salé?
Kwelderlam, zwinnelams, zeekraalvlees...?
(als dat niet multicultureel klinkt?)
In Frankrijk verdubbelt "pré salé" de waarde van een slachtlam en jullie hebben vierkantekilomeeeteeeers kweldergrond? Met zeekraal! (of mag dat niet van de milieubeweging?)
@Wouter Verbree,
Het lijkt mij niet zo'n grote opgave. Volgens mij (ik ken echter geen onderzoekscijfers) leeft er bij het publiek een imago van hoge kwaliteit bij Nederlands lamsvlees. De naamsbekendheid is denk ik ook redelijk goed. Het is dus vooral een kwestie van rumoer maken, schat ik in. (En in combinatie daarmee uiteraard goede deals maken met verkooppunten.)
Daar zullen we aan moeten werken.
Nederland heeft een achterstand ten opzichte van deze landen.
Dit in tegenstelling tot de door jou genoemde landen.
Het ontbreekt Nederland aan kennis en infrastructuur.
Wanneer we dat eenmaal in de hand hebben en de consument bekend is met het Hollandse lamsvlees, kan men gaan denken aan kwaliteit onderscheidt.
@Wouter Verbree,
Hebben schapenhouders geen gezamenlijke marketingpot? en ene gezamenlijke strategie? Brits en Nieuw-Zeelands lam hebben dat wel.
Jammer dat je mij verkeerd hebt begrepen, want ik heb totaal niets tegen een Kempisch heideschaap, maar waar het om gaat is dat wij niet eens het Hollandse lam aan de consument kunnen verkopen, maar we gaan gelijk al kwaliteit onderscheidt maken.
De consument ziet nu al het verschil niet tussen Hollands of Australisch lamsvlees, laat staan tussen de Hollandse merken onderling.
Wanneer we door het boerenland rijden zie ik trouwens allemaal natuurlijke lammeren en niet 1 lam dat in een kist staat, of met 10 in een te smal hok.
Met andere woorden, het lam is nog 1 van de natuurlijkste dieren die men in Nederland kan vinden.
Wanneer we nu eens met zijn allen achter het Hollandse lam gingen staan en wanneer we de hele weilanden leeg hebben gegeten eens gaan denken aan de onderlinge kwaliteit verschillen in Nederland.
Dan zijn we pas echt goed bezig.