Dirks ambitie betekent een groei van 50% in een uiterst competitieve markt waarin supermarkten hun bestaande posities scherp verdedigen. Groei vindt voornamelijk plaats door overnames, maar Dirk kondigt aan zelfstandig te willen groeien met vollere winkels en een aantal nieuwe. Dirk maakte zich los van Dekamarkt om zijn ambities waar te kunnen maken. Maar kan het wel? Nee, zeggen kenners op RTL. De sprong is te groot. Als het al lukt, moet Dirk zwaar onder de prijs van de andere supers in Nederland gaat zitten. Maar dan verdwijnt de marge.

Topman Marcel Huizing ziet het echter zonnig in. Hij is blij dat Dirk weer op eigen benen staat. "We kunnen nu makkelijker groeien", zegt hij. "We kennen geen poespas die de kosten verhogen, daar zit ons bestaansrecht". Huizing wil Dirk op eigen kracht laten groeien door meer klanten in de bestaande winkels te lokken met lage prijzen en een aantrekkelijk assortiment. Ook zullen er nieuwe winkels geopend moeten worden. De groei van Dirk zal moeten plaatsvinden in de regio's waar Dirk nu al een sterk merk is: het gebied tussen Purmerend, Haarlem, Amersfoort en Breda.

Dirk kan de ambities van de markt om te verduurzamen, dwarsbomen als het bedrijf louter mikt op lage prijzen. Als het mikt op hoge normen in combinatie met de laagst mogelijke prijzen zal het de markt juist aanjagen
Dirk maakt deel uit van de inkoopcombinatie Superunie, waarvan vele van de kleinere Nederlandse supermarktformules lid zijn. Denk aan de zuidelijke formule Jan Linders, de noordelijke Poiesz en wat grotere algemene PLUS en formules als Vomar, Hoogvliet en Dekamarkt.

De Noord-Hollandse DEEN-formule besloot vorig jaar te stoppen en verkocht zich omdat het bedrijf (2% marktaandeel) geen kans zag om mee te gaan in het bestelgeweld omdat thuisbezorging niet rendabel en zelfs verlieslatend is. Ook Dirk kan in de strijd om de bestelconsument niet mee en heeft op dit moment geen online-positie.

Volgens de marktlogica zijn de kleine formules binnen Superunie net als Deen rijp voor overname door de grote formules (AH en Jumbo) of door de grotere formules binnen Superunie.

Volgens supermarktkenner Paul Moers maakt Dirk een kans om die dans te ontsnappen. Vorig jaar noemde Moers Dirk "de parel van de Nederlandse retail, een echt bijtertje met sympathieke prijzen en veel A-merken." In de markt met een hoge inflatie waar we de komende jaren vermoedelijk mee te maken zullen krijgen, bieden lage prijzen en een aantrekkelijk assortiment een mogelijke uitweg om als kleine supermarktformule te overleven en groeien. De vraag is echter of het bedrijf voldoende marge overhoudt om de slag om de consument vol te houden.

Dirk kan de ambities van de markt om te verduurzamen dwarsbomen als het bedrijf louter mikt op lage prijzen; als het mikt op hogere normen in combinatie met de laagst mogelijke prijzen zal het de markt juist aanjagen.
Dit artikel afdrukken