De Franse actiegroep L214 liet eerst zien hoe wreed er geslacht werd in ambachtelijke Zuid-Franse slachthuizen. Later liet de groep zien hoe weinig diervriendelijk er ook in Noord-Franse slachthuizen wordt geslacht. Ditmaal laat het zien hoe Franse export-vleeskoeien eindigen in moslimlanden.
In samenwerking met Compassion in World Farming en de Stichting Brigitte Bardot toont L214 beelden uit een Turks en een Libanees slachthuis. Dankzij de oormerken van de dieren kon de actiegroep vaststellen wie de Franse eigenaren van de dieren waren geweest.
Op de camera reageren ze onverschillig. Het is niet 'mijn probleem' zeggen ze. De prijs is belangrijk. Zeker nu rundvleesveeboeren in Frankrijk te weinig verdienen.
In een Libanees slachthuis is een jong rund te zien waarvan de poten zijn vastgebonden. Een slachthuismedewerker drukt zijn vingers in de ogen van het dier. Het wordt op de grond de keel doorgesneden en wordt nog levend opgehangen aan één poot.
De vraag die L214 de facto stelt is deze: willen we dit lot voor dieren die in een ander waarden- en cultuurgebied zijn opgegroeid en afgemest?
Foodlog legde de beelden voor aan een deskundige op het gebied van professionele slachtprocedures in de wereld. Hij beoordeelde het getoonde als een op islamitische spijswetten gebaseerde "nodeloze vorm van dierenkwelling". Hij gaf aan dat de beelden geen uitzondering maar een gebruikelijke praktijk laten zien.
Dit artikel afdrukken
Op de camera reageren ze onverschillig. Het is niet 'mijn probleem' zeggen ze. De prijs is belangrijk. Zeker nu rundvleesveeboeren in Frankrijk te weinig verdienen.
In een Libanees slachthuis is een jong rund te zien waarvan de poten zijn vastgebonden. Een slachthuismedewerker drukt zijn vingers in de ogen van het dier. Het wordt op de grond de keel doorgesneden en wordt nog levend opgehangen aan één poot.
De vraag die L214 de facto stelt is deze: willen we dit lot voor dieren die in een ander waarden- en cultuurgebied zijn opgegroeid en afgemest?
Foodlog legde de beelden voor aan een deskundige op het gebied van professionele slachtprocedures in de wereld. Hij beoordeelde het getoonde als een op islamitische spijswetten gebaseerde "nodeloze vorm van dierenkwelling". Hij gaf aan dat de beelden geen uitzondering maar een gebruikelijke praktijk laten zien.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Jos #10 'Lokaal invullen..'
Er hoeft maar 1 mullah een fatwa tegen Salam Rushdie, tegen Kurt Westergaard of Wilders uit te spreken, en duizenden staan klaar...
Daarom zou het goed zijn dat 1 mullah of iman of geestelijke van aanzien een fatwa uitvaardigt dat dieren die niet strikt volgens de koran worden gedood, maar voordien als 'levend wezen geschapen door Allah' bewust worden gepijnigd, het vlees absoluut zwaar haram is.....
Hans #8 : "Ik geef absoluut honderd procent toe het een afschuwelijk fenomeen te vinden. maar als we in dit geval ethisch willen handelen, dan moeten we dat ethisch consequent doen." [nl. consequent handelen naar welzijn dieren als mensen, RL]
Je hebt gelijk, maar komen we zo niet tot een spagaat met zijn allen? In jouw geval heb jij het over politiek i.h.a..
Ik hou het even 'kleiner'; ik probeer voor mijn huishouden zo goed mogelijk in te kopen en daarbij hoort dat ik bep. producten (ook uit bep. landen) niet koop.
Dick #5 het relativeert niets.
De vooringenomenheid in ons land (en misschien ook wel hier op FL) weerhoud me van het tonen van die beelden. Daarom ga ik ze ook niet delen.
Zeker niet in het licht van je: "als ze niet bij mensen in de buurt wonen die daar kritisch op zijn" omdat dat niet het geval was.
Ja onze spion (zo noemde we onze gids) was ook nog nooit in een slachthuis geweest en had zo haar bedenkingen (lees: afkeur) over het proces.
Waar ik naar toe wil is het volgende: indien er een maatschappelijke vraag is naar dierenwelzijn zal die toch vooral lokaal ingevuld moeten gaan worden. Daar helpt met vingerwijzen op geen enkele manier dan ook geen bijdrage aan.
#6 Wouter..
Een van de grootse scheepvaartbedrijven mondiaal die 'live stock cattle' verscheept zit/komt uit Zeeuws-Vlaanderen. Vroon uut Brèsjes. Niet overwegend vanuit Nederland maar van overal ter wereld naar overal, vooral het Midden Oosten.
Wilde een aantal jaren geleden zich ook oriënteren op supply vessels voor de offshore, maar naar ik begreep op een fout moment. Die markt loopt terug. Als we onze eco-doelen halen (alle nieuwe auto's over 12 jaar elektrisch en in 2050 al (!) onze huizen energie-neutraal (niemand weet hoe volgens de NRC)), is er een kans dat door buitengaatse windparken de markt weer een beetje aantrekt..
Dick 5#
En hoe moeten we omgaan met mensen, die zo met dieren omgaan, als ze niet bij mensen in de buurt wonen die daar kritisch op zijn ?
Of simpeler gezegd:
Moeten we 'live cattle shipments' verbieden voor in Nederland gekweekte dieren ?
Ik vind het absoluut onnodige schandalige dierenmishandeling. Inherent aan de lokale culturen daar.
Maar eisen dat voor ‘onze’ dieren dierenrechten gehanteerd worden in landen waar men mensenrechten op soortgelijke wijze schoffeert, is een beetje hypocriet. Is de oplossing een verbod op export van in Europa gekweekte dieren naar het Midden-Oosten ?
Prevaleren dierenrechten dan boven lokale mensenrechten daar ?
Dan is het eervoller van alle (!) export af te zien.
Check eens bij Amnesty welk Midden-Oosten land de mensenrechten respecteert.
Zelfs wat in Turkije gebeurt is ‘nog net niet genoeg’ om ze diplomatiek voor het blok te zetten.
Neem Saudi-Arabië, een bevriend land, waar we zaken mee doen en Koenders en Willem-Alexander in 2015 eer betoonden aan een overleden heerser die een strafrecht hanteert, waarbij jaarlijks tientallen mensen letterlijk worden geslacht door ze de kop af te kappen.
Zoals mijn vriend en ik doen met onze hanen.
En remt dat onze export ? Nee...
Filmpjes van dierenmishandeling in het M.O. zijn gelieerd aan een cultuur waar we niets mee te maken hebben, als we ons voor ergere zaken blind houden.
En B.B. en de veganisten jagen op obscure filmpjes om hun zending te ondersteunen. Niet om meer mensen aan het vlees te krijgen van dieren die een stressloze en pijnloze slacht ondergaan.
Ik geef absoluut honderd procent toe het een afschuwelijk fenomeen te vinden. maar als we in dit geval ethisch willen handelen, dan moeten we dat ethisch consequent doen.