Zeker een kwart van deze goederentransporten zou uitgevoerd kunnen worden met een fiets. Dat legt de Vlaamse Freya De Muynck uit in De Standaard. De Muynck werkte drie jaar mee aan het project ‘Cyclelogistics’, een Europees project dat onderzocht hoe de fiets meer gebruikt kan worden voor duurzaam transport in binnensteden. Ze waarschuwt wel voor te hooggespannen verwachtingen.

Kansen
Walther Ploos van Amstel, lector city logistics in Amsterdam, ziet vooral enorme kansen. "Met fietsen haal je heel veel beweging uit de stad." Volgens Ploos van Amstel is het realistisch om te zeggen dat een kwart van de bestelbusjes vervangen kan worden. Hij schat dat in Nederland 95% van de bestelbusjes met minder dan 500 kilo rondrijdt. "Met een stevige cargo-bike kun je 'makkelijk' 150 kilo wegzeulen." Ploos van Amstel wijst naar een “serieuze studie” uitgevoerd door Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR), die berekende dat 23% van het goederentransport per fiets gedaan kan worden.

Naast (elektrische) cargo-bikes ziet Ploos van Amstel ook veel potentie in andere elektrische initiatieven zoals de stint, een elektrische bolderwagen met een Segway. Die zijn flexibel, manoeuvreren makkelijk door het verkeer of via de stoep en voor het parkeren is geen parkeerplaats nodig. "Die zijn qua arbeidsomstandigheden ook een stuk aantrekkelijker dan de fiets en ook volledig zero-emissie. Daarbij zijn de kosten per uur lager en hoeft de bestuurder geen rijbewijs te hebben."

De Muynck stelt vast dat in België iets "beweegt". In ons buurland ontstaan initiatieven en zijn bedrijven geïnteresseerd in alternatieven voor bestelbusjes. Ploos van Amstel ziet ook in Nederland wat op gang komen: "je ziet ze steeds meer, bedrijven maken een bewuste keuze. Het zijn niet meer alleen bedrijfjes die veganistische maaltijden rondbrengen, maar ook grote bedrijven als Coca-Cola en Douwe Egberts. Ook omdat het geld oplevert. Iedereen die nu nog met bestelbusjes rijdt moet zich achter de oren krabben".

'Micro hubs'
Bedrijven moeten hun logistiek anders organiseren, zegt Ploos van Amstel. Dat komt door de beperkte actieradius van elektrisch vervoer. Kleinere distributiepunten of micro hubs net buiten de stad (waar vrachtwagens met al beladen vrachtfietsen naar toe rijden) kunnen die beperking van elektrische vervoersmiddelen gemakkelijk oplossen. Daarnaast is er een cultuuromslag nodig, "van warm en veilig boven het verkeer in een vrachtwagen rijden, naar trappen en zitten "in de buitenlucht, midden tussen de fietsers in de hectiek van de stad".
Dit artikel afdrukken