Mensen proeven met de prijs in de mond. Kwaliteit heeft een prijs en Nederlanders zijn blijkbaar niet bereid om die te betalen, constateert Heleen van Benthem, algemeen directeur van vleeswarenfabrikant Stegeman. Van Benthem denkt dat we, net zoals dat bij brood het geval was, eerst naar de bodem van het dal moeten om er daarna weer uit te kunnen klauteren. Van Benthem: "Ik zie vooruitgang en ben dus wel positief gestemd over de toekomst, maar het gaat stapje voor stapje.'

Van Benthem erkent dat Stegeman mede verantwoordelijk is voor het afglijden van de markt. "Stegeman maakt wat de consument vraagt. Een consument die ham koopt, kijkt eerst naar de kleur. Die moet egaal zijn met hooguit een klein vetrandje. Traditionele verkoopkanalen hebben in andere landen een groter marktaandeel dan bij ons. Hier kiezen consumenten ervoor hun boodschappen te doen in de supermarkt. Stegeman kiest dus heel duidelijk om te maken wat consument én klant vragen. Ik hoop wel dat meer mensen dan nu het geval is hun smaakpapillen terugvinden."

eswaren zijn erg winstgevend voor de retail
Van Benthem stelt dat die kwaliteitsverbetering samen met de handelspartners gemaakt zou moeten worden. Vleeswaren zijn voor retail de meest winstgevende productgroep. "We zullen gezamenlijk de consument moeten opvoeden. Dan kan er nog een hele slag gemaakt worden. Vleeswaren zijn bij uitstek geschikt voor profilering van de formule, maar praktisch niemand maakt daar gebruik van."

er Stegeman
Stegeman maakt na de recente fusie tussen Campofrio en Groupe Smithfield onderdeel uit van de Campofrio Food Group. In de merkenportefeuille van de nieuwe Europese marktleider in vleeswaren zitten onder meer Campofrio, Navidul, Oscar Meyer, Nobre, Aoste, Marcassou en Stegeman.


bron: Meat&Co,met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken