De afgelopen vijf jaar verkleinden bedrijven de verpakkingen van ruim 2.500 producten in Groot-Brittannië, terwijl de prijs gelijk bleef. Dat heet krimpflatie en is volgens de Independent een regelrecht consumentenmisdrijf, omdat het neerkomt op verkapte prijsverhoging. Het Britse statistiekbureau ONS bracht maandag cijfers naar buiten over de ‘krimpflatie’. Het gaat niet alleen om chocola en snoep, maar ook om producten als toiletpapier en koffie. Sommige fabrikanten doen simpelweg minder product in een verpakking, anderen zijn subtieler. Zo vergrootte Toblerone vorig jaar bijvoorbeeld de ruimte tussen de driehoekjes chocolade. Het ONS wijst er overigens op dat de krimpflatie geen verband houdt met Brexit, maar al langer aan de gang is.
Independent - 'Shrinkflation' is fraud by another name
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Iets anders maar even smerig: met de JA – NEE sticker op je brievenbus toch alle reclametroep iedere week naar binnen krijgen. Verstopt in de HaH blaadjes. Zijn de verspreiders de dader? Zijn de winkeliers de dader? Welke autoriteit of instantie ziet daar (niet) op toe?
Troost dat dankzij internet de HaH krantjes steeds dunner worden en de reclamefolders minder.
In Nederland gebeurt dat natuurlijk ook. De Lola quinoa, van Hollandse bodem, is met de nieuwe verpakking van 350 naar 300 gram gegaan en kost nog steeds € 2,99.