Het Britse statistiekbureau ONS presenteerde deze week nieuwe cijfers over ‘krimpflatie’, het verkleinen of lichter maken van producten bij een gelijkblijvende prijs.

Tussen september 2015 en juni 2017 werden in Groot-Brittannië 206 producten kleiner. Verontwaardiging alom in de Britse pers.

Hoewel uit de ONS-cijfers geen direct verband af te leiden is tussen het resultaat van het brexit-referendum en krimpflatie, is de invloed van de brexit ook niet uit te sluiten, schrijven Bloomberg en The Guardian. Die invoed is ook niet direct vast te stellen. Het zwakke pond verhoogt inderdaad de inkoopprijzen van grondstoffen, een direct gevolg van brexit. Maar daarnaast spelen ook andere zaken een rol. De Britse markt wordt sowieso gekenmerkt door heftige prijsconcurrentie; dat zet druk op de marges. De nadruk, ook van overheidswege, op gezondere producten veroorzaakt kosten en brengt nieuwe producten op de markt die het bestaande aanbod verdringen.

Consumenten voelden zich belazerd toen de beroemde Tobleronereep ‘stiekem’ minder chocolade bevatte. Maar ook alledaagse producten als toiletpapier, luiers, afwasmiddel, brood en vlees hebben met krimpflatie te maken. Voor de miljoenen mensen die worstelen met voedselzekerheid kan dit het verschil maken of ze de wekelijkse boodschappen kunnen betalen of niet, waarschuwt The Guardian.

Volgens FoodNavigator is shrinkflation niet per definitie slecht, en ook niet uitsluitend aan de brexit toe te rekenen. Met het oog op de obesitasepidemie zijn kleinere porties, met ook nog eens minder zout, vet, suiker en calorieën, een hele gezonde ontwikkeling.
Bloomberg - Bloomberg - Are you a robot?
  • Deel
Druk af