Het Britse statistiekbureau ONS presenteerde deze week nieuwe cijfers over ‘krimpflatie’, het verkleinen of lichter maken van producten bij een gelijkblijvende prijs.
Tussen september 2015 en juni 2017 werden in Groot-Brittannië 206 producten kleiner. Verontwaardiging alom in de Britse pers.
Hoewel uit de ONS-cijfers geen direct verband af te leiden is tussen het resultaat van het brexit-referendum en krimpflatie, is de invloed van de brexit ook niet uit te sluiten, schrijven Bloomberg en The Guardian. Die invoed is ook niet direct vast te stellen. Het zwakke pond verhoogt inderdaad de inkoopprijzen van grondstoffen, een direct gevolg van brexit. Maar daarnaast spelen ook andere zaken een rol. De Britse markt wordt sowieso gekenmerkt door heftige prijsconcurrentie; dat zet druk op de marges. De nadruk, ook van overheidswege, op gezondere producten veroorzaakt kosten en brengt nieuwe producten op de markt die het bestaande aanbod verdringen.
Consumenten voelden zich belazerd toen de beroemde Tobleronereep ‘stiekem’ minder chocolade bevatte. Maar ook alledaagse producten als toiletpapier, luiers, afwasmiddel, brood en vlees hebben met krimpflatie te maken. Voor de miljoenen mensen die worstelen met voedselzekerheid kan dit het verschil maken of ze de wekelijkse boodschappen kunnen betalen of niet, waarschuwt The Guardian.
Volgens FoodNavigator is shrinkflation niet per definitie slecht, en ook niet uitsluitend aan de brexit toe te rekenen. Met het oog op de obesitasepidemie zijn kleinere porties, met ook nog eens minder zout, vet, suiker en calorieën, een hele gezonde ontwikkeling.
Bloomberg - Bloomberg - Are you a robot?
Tussen september 2015 en juni 2017 werden in Groot-Brittannië 206 producten kleiner. Verontwaardiging alom in de Britse pers.
Hoewel uit de ONS-cijfers geen direct verband af te leiden is tussen het resultaat van het brexit-referendum en krimpflatie, is de invloed van de brexit ook niet uit te sluiten, schrijven Bloomberg en The Guardian. Die invoed is ook niet direct vast te stellen. Het zwakke pond verhoogt inderdaad de inkoopprijzen van grondstoffen, een direct gevolg van brexit. Maar daarnaast spelen ook andere zaken een rol. De Britse markt wordt sowieso gekenmerkt door heftige prijsconcurrentie; dat zet druk op de marges. De nadruk, ook van overheidswege, op gezondere producten veroorzaakt kosten en brengt nieuwe producten op de markt die het bestaande aanbod verdringen.
Consumenten voelden zich belazerd toen de beroemde Tobleronereep ‘stiekem’ minder chocolade bevatte. Maar ook alledaagse producten als toiletpapier, luiers, afwasmiddel, brood en vlees hebben met krimpflatie te maken. Voor de miljoenen mensen die worstelen met voedselzekerheid kan dit het verschil maken of ze de wekelijkse boodschappen kunnen betalen of niet, waarschuwt The Guardian.
Volgens FoodNavigator is shrinkflation niet per definitie slecht, en ook niet uitsluitend aan de brexit toe te rekenen. Met het oog op de obesitasepidemie zijn kleinere porties, met ook nog eens minder zout, vet, suiker en calorieën, een hele gezonde ontwikkeling.
In Australië was er ook ophef ontstaan over krimpflatie. In een reactie verdedigt de Australische Food and Grocery Council (AFGC) Australische producenten van verpakte levensmiddelen, schrijft Australian Food News.
Verhoogde productiekosten, jaren van droogte en stijgende energieprijzen hebben volgens de AFGC de Australische producenten gedwongen om talrijke veranderingen in hun producten aan te brengen om winstgevend te blijven.
#2 Arnold,
Ik let inderdaad goed op. Maar ik stel mijn boodschappenlijstje thuis al op, aan de hand van de webwinkel, zodat ik in de supermarkt niet verrast wordt. Als ik dan een andere, in dit geval andere kleur, verpakking zie dan weet ik dat er vast wel meer aan de hand is...
Sytske jij let goed op en koopt bewust maar het is pure business wat er plaats vind.
Zij willen jou en mij laten geloven dat het beter is voor ons maar ondertussen spinnen zij er garen mee.
Hoe heet dat ook al weer, Volksverlakkerij?
In Nederland doen ze dit ook. Hierbij denk ik aan de quinoa van Lola. De verpakking werd roze in plaats van geel, de prijs per verpakking bleef hetzelfde, maar de inhoud ging van 350 gram naar 300 gram.