In 2011 kreeg maar liefst 27% van de nieuwe producten in de Amerikaanse levensmiddelenindustrie het label 'kosjer' mee, vond onderzoeksbureau Mintel in zijn GNPD database.

In de VS woont 40% van de Joodse wereldbevolking, ruim 6 miljoen consumenten. Maar ook niet-Joodse consumenten dragen bij aan de groei van het kosjere segment. 62% van de ruim 310 miljoen Amerikanen koopt af en toe kosjere levensmiddelen. Niet uit religieuze overwegingen, maar vanwege de kwaliteit die ze daarvan verwachten.
De totale markt voor kosjere producten vertegenwoordigde in 2008 een waarde van 12,5 miljard dollar. Inmiddels zijn zelfs producten als het energiedrankje Gatorade en de Schotse Glenmorangie Original whiskey officieel kosjer gecertificeerd.

Menachem Lubinsky is President en CEO van Lubicom Marketing and Consulting, het bureau dat de kosjere markt als aparte categorie heeft weten te positioneren. Hij zegt in het artikel op AFN dat de positieve ontwikkeling te danken is aan “jonge, loyale consumenten die het goed hebben en die beter eten met een kosjer certificaat weten te waarderen. Veel van deze consumenten hebben grotere gezinnen, geven meer aan eten uit dan de gemiddelde klant, houden meer etentjes en staan zeer open voor nieuwe creatieve suggesties voor hun kosjere maaltijden."

Fotocredits: Runs with Scissors
Dit artikel afdrukken