Kortingsbonnen of coupons zijn een regelmatig door de (fast)foodsector ingezette marketingmethode. Met name in deze tijden van crisis en bezuinigingen levert een kortingsactie altijd een boost in omzet en extra klanten op - maar tegen welke kosten? In de printversie van Out of Home wordt ruim aandacht besteed aan de kortingscoupons, die hun langste tijd lijken te hebben gehad. "Consumenten moeten je ook zonder korting weten te vinden", zegt Paul Bringmann van La Place.

Kortingsbonnen zijn leuk voor de korte termijn en de directe omgeving van een vestiging, maar leveren op de langere termijn geen trouwe, terugkerende klanten op. De fastfoodeters snaaien vaker op grond van een kortingsactie dan omdat ze merkentrouw zijn. De economische stagnatie maakt ook dat er minder geld is voor deze relatief kostbare marketingtool. Dus, innovatie. Hoe lok je klanten en hoe houd je ze, zonder af te glijden in een prijzenoorlog waar uiteindelijk niemand meer beter van wordt.

In Out of Home komen een paar voorbeelden langs. Inspelen op social media bijvoorbeeld: "Kom samen met een facebook-vriend een menu halen en je vriend krijgt er een gratis", zegt marketingexpert René Boender. "... het bieden van toegevoegde waarde voor trouwe klanten, loyaliteitsprogramma's, een betere restaurantervaring, makkelijker bestellen, exclusieve deals, dat soort zaken", oppert Bart de Kool van KFC. Ook McDonalds stelt: 'de grootste trafficbuilder blijft uiteindelijk een tevreden klant", en werkt daaraan door aandacht te geven aan 'gemak, parkeerruimte, zitruimte, snelheid'. Horeca-formulehuis Cox & Co ziet heil in gerichte kortingskaarten: '[we] gebruiken deze marketingtool om de daluren bij bepaalde outlets te stimuleren, met bijvoorbeeld een kopje koffie of een gebakje. Hierdoor kannibaliseren deze klanten niet op de piekuren en staan er inkomsten tegenover kosten die toch al gemaakt worden (personeel, verwarming, verlichting)."

Het mag dan fastfood en fastservice zijn - het gaat om klantenloyaliteit, gebaseerd op service en beleving. Die moeten het uiteindelijk gaan winnen van de 'fast buck'. Kortingsbonnen alleen zijn niet genoeg. Bij de doe-het-zelfzaken is het nu al zover dat je met je Gamma bonnen ook bij de Praxis terecht kunt. Als ze je maar binnen kunnen hengelen.

Vertel het ons: heeft u liever korting of neemt u liever een vriend mee?

Fotocredits: DennisSylvesterHurd
Dit artikel afdrukken