De Amerikaanse upmarket supermarktketen Whole Foods heeft vorige week in allerijl een nieuw gemaksproduct uit de schappen gehaald: gepelde sinaasappelen in een plastic bakje. Een verontwaardigde klant postte donderdag een tweet met de aanstootgevende sinaasappelen. "Zou de natuur niet een handige verpakking voor deze sinaasappelen kunnen vinden zodat we er niet zoveel plastic aan hoeven te verspillen", was het sarcastische bijschrift.

De foto en tweet gingen vliegensvlug viraal. Whole Foods reageerde dezelfde dag en via hetzelfde medium: "Definitely our mistake. These have been pulled. We hear you, and we will leave them in their natural packaging: the peel.", twitte de super.

Daarmee is de kous nog niet helemaal af. The Atlantic analyseert wat er aan de ophef ten grondslag ligt. De sinaasappelschildiscussie staat in het klein voor een aantal grote maatschappelijke issues waar mensen het minder gemakkelijk over hebben. Zoals ongerustheid over het milieu, de morele grenzen aan gemaksvoedsel ('wie pelt de sinaasappelen in welke omstandigheden'), de verdeling van welvaart en privileges. Whole Foods overschreed met de gemakssinaasappel de grens van wat consumenten zien "als een eerlijke trade-off tussen persoonlijk gemak en de verantwoordelijkheid van het collectief." Ofwel de noden van de consument versus de noden van de planeet. Die discussie houdt niet op met het uit de schappen halen van de gepelde sinaasappels.
The Atlantic - Today in Outrage: Pre-Peeled Oranges
Reageer
  • Deel
Druk af