In de nieuwe campagne ‘Plofkipjes, spaar ze allemaal!’ komt Wakker Dier in actie tegen de plofkip in het McNuggets Happy Meal van McDonald’s. Alle kipproducten van de fastfoodketen zijn, ondanks het nieuwe groene logo, nog gemaakt met plofkip.
Wakker Dier wil de ouders van jonge kinderen waarschuwen voor het 'leed' in het Happy Meal. McDonald’s profileert zich immers als familierestaurant.
Per e-mail aan de NGO en op de website van de fastfoodketen geeft McDonald's zelf toe plofkip te gebruiken, schrijft Wakker Dier. Wel probeert de keten met kortere transporttijden, wat extra leefruimte en een eigen controlesysteem het leed van de dieren te verzachten. Tot verdriet van Wakker Dier blijft de gebruikte kip een snelgroeiende plofkip.
In een, ogenschijnlijk, luchtige commercial haakt Wakker Dier aan bij de speeltjes die de fastfoodketen in het Happy Meal stoot. Kreupele Cripple, volgevreten Fatty, oververhitte Puffy en Blisty met zijn voetzweren moeten de ouders van jonge kinderen op het dierenleed achter de kipnuggets wijzen. 'Spaar ze allemaal!'
Wakker Dier - Wakker Dier in actie tegen plofkip in McDonald?s Happy Meal | Persberichten | Wakker Dier
Wakker Dier wil de ouders van jonge kinderen waarschuwen voor het 'leed' in het Happy Meal. McDonald’s profileert zich immers als familierestaurant.
Per e-mail aan de NGO en op de website van de fastfoodketen geeft McDonald's zelf toe plofkip te gebruiken, schrijft Wakker Dier. Wel probeert de keten met kortere transporttijden, wat extra leefruimte en een eigen controlesysteem het leed van de dieren te verzachten. Tot verdriet van Wakker Dier blijft de gebruikte kip een snelgroeiende plofkip.
In een, ogenschijnlijk, luchtige commercial haakt Wakker Dier aan bij de speeltjes die de fastfoodketen in het Happy Meal stoot. Kreupele Cripple, volgevreten Fatty, oververhitte Puffy en Blisty met zijn voetzweren moeten de ouders van jonge kinderen op het dierenleed achter de kipnuggets wijzen. 'Spaar ze allemaal!'
Probleem van wakker dier is dat ze hun eigen waarheid willen creëren en jammer genoeg zijn er ook mensen die in die onwaarheden trappen.
"Zoals we al vaker hebben gesteld, gebruikt McDonald’s reguliere kip van vaste en gecertificeerde leveranciers, die tijdens het productieproces met respect en zorg omgaan met de kippen. Wij zijn open en transparant over onze kipketen. Daarom hebben we Wakker Dier al eerder uitgenodigd om onze kipketen te komen controleren. Daar zijn zij tot op de dag van vandaag niet op ingegaan."
Ik heb met een aantal veehouders gesproken die hetzelfde als hierboven beschreven staat aan wakker dier hebben voorgesteld. Alleen WD wil jammer genoeg hun eigen waarheden verkondigen.
Het zou een leuke opluchting zijn als er actie tegen WD wordt gevoerd.
McDonald's Nederland komt met het volgende statement in reactie op de Wakker Dier-campagne:
McDonald’s is op de hoogte van de campagne waarin Wakker Dier een ernstig vertekend beeld schetst over onze kip. Ieder kipproduct van McDonald’s voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen, waarbij voedselveiligheid niet ter discussie staat.
Zoals we al vaker hebben gesteld, gebruikt McDonald’s reguliere kip van vaste en gecertificeerde leveranciers, die tijdens het productieproces met respect en zorg omgaan met de kippen. Wij zijn open en transparant over onze kipketen. Daarom hebben we Wakker Dier al eerder uitgenodigd om onze kipketen te komen controleren. Daar zijn zij tot op de dag van vandaag niet op ingegaan.
McDonald’s hanteert hoogwaardige standaarden voor onze kipleveranciers, die overigens zelf ook gebaat zijn bij gezonde kippen. McDonald’s zet zich in voor dierenwelzijn met eigen dierenwelzijn-indicatoren bij alle leveranciers, die wij constant monitoren. Bovendien hanteert McDonald’s strengere eisen op het gebied van dierenwelzijn dan nationale en Europese wetgeving vereist. Het gehele productieproces wordt ook door onafhankelijke gerenommeerde externe auditbureaus gecontroleerd.
Bij het nemen van stappen in de productie van ons kippenvlees nemen wij altijd de balans tussen dierenwelzijn, milieu en betaalbaarheid voor onze gasten in acht. We kijken continu op welk gebied we kunnen optimaliseren. Zo voeren we op dit moment een pilot uit met een leverancier en het Wageningen University & Research centre, waarbij we streven naar het verbeteren van dierenwelzijn door kippen meer daglicht en afleiding te bieden.