Vruchtensap is de snelst dalende productcategorie in de Nederlandse supermarkten. In 2013 verkochten de supermarkten nog 756 miljoen liter vruchtensappen, vorig jaar was dat gedaald naar 698 miljoen liter en dit jaar komt uit op 639 miljoen liter, verwacht marktonderzoeksbureau IRI. Vruchtensappen zijn hun 'gezonde imago' kwijtgeraakt. Consumenten beseffen inmiddels dat ook vruchtensappen veel suikers en calorieën bevatten. Het Voedingscentrum haalde bovendien fruitsap uit de nieuwe Schijf van Vijf en producenten als Appelsientje en Innocent moesten toegeven dat fruitsap geen (gedeeltelijke) vervanging van vers fruit is. Vooral jonge consumenten kiezen dan ook liever het nieuwste 'gezonde' drankje: water-met-een-smaakje.
AD - Vruchtensappen zijn uit de gratie
Lees ook
-
7
+Spinazie van water uit woestijnlucht en de zonne-energie krijg je er gratis bij 16 mrt 2022
-
5
+Drinkwater met microplastics ‘ongevaarlijk’, denkt WHO 23 aug 2019
-
0
+Hennepkwekerijen tappen naast stroom ook water af 12 sep 2017
- 0 Generatiekloof kenmerkt Franse drinkgewoonten 1 mei 2016
-
3
+Misleid je hersenen met The Right Cup: drink water, proef fruitsap 19 okt 2015
Ook in België is de verkoop van fruitsap de afgelopen 5 jaar met 10% teruggelopen, meldt Vilt.
"Op een groeiende markt van niet-alcoholische dranken is fruitsap de enige categorie die erop achteruit gaat. Voedingsdeskundigen zijn daar niet rouwig om. “Fruitsap heeft veel te lang ten onrechte mee gesurft op het positieve imago dat fruit terecht heeft”, zegt Kris Gillis, ondervoorzitster van de Vlaamse diëtisten in De Standaard. “Fruitsap houdt eigenlijk het minst positieve van het fruit over, zoals suiker en fructose. Terwijl de vezels, vitamines en mineralen er bij inschieten. Om van nectar, waar extra suiker aan wordt toegevoegd, nog maar te zwijgen”, beweert ook Loes Neve van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ)."
De Sectorvereniging van de Belgische Water- en Frisdrankindustrie (VIWF) plaatst de cijfers in perspectief: "Als we naar de cijfers van 2015 kijken, zien we dat de gemiddelde consumptie van vruchtensap en nectars per Belg 17,8 liter per jaar bedroeg. Dat komt overeen met twee glazen van 150 milliliter per week of ongeveer 20 kcal per dag."
De snelst groeiende categorie binnen de niet-alcoholische dranken is 'waters met een fruitsmaakje'. Ook daar hebben de voedingsdeskundigen wel een voorbehoud: "Gearomatiseerd water bevat ook een kleine dosis fructose, suiker of zoetmiddel. Als je dan toch geen puur water drinkt, kan je het beter zelf op smaak brengen met een muntblaadje of een partje fruit. Puur natuur", citeert Vilt.
Mooie kans om de uitgefaseerde groenten- en/of tomatensappen weer te herintroduceren. Alleen Lidl schenkt steevast tomatensap bij mijn weten.