De Consumentenbond, de Hartstichting en het Diabetes Fonds waarschuwen dat 'vloggers', bloggers die videofilmpjes op internet posten, steeds vaker reclame maken voor ongezond eten. De organisaties willen dat vloggers strenger gecontroleerd worden, meldt RetailDetail. Donderdag bespreekt de Tweede Kamer een rapport over reclame in YouTube-filmpjes.
Bedrijven hebben de groeiende markt van internetreclame ontdekt en maken volop gebruik van de online videomakers. Argeloze kijker(tje)s beseffen niet dat vloggers betaald worden voor de reclame in hun YouTube-filmpjes. "Eigenlijk word je op het verkeerde been gezet", zegt Bart Combée van de Consumentenbond, "want je denkt dat iemand zoals je zelf bent een leuk verhaaltje vertelt, maar eigenlijk is het wel reclame". Combée vindt dat de bestaande gedragscode tekort schiet en dat bij dergelijke vlogs of tweets moet staan dat het om een advertentie gaat. "Er zou vanuit de overheid toezicht moeten komen. Zeker omdat het een groot fenomeen begint te worden", aldus Combée.
Het Belgische Test-Aankoop sluit zich bij het Nederlandse standpunt voor strenger overheidsoptreden aan. Daarnaast roept de consumentenorganisatie de vloggers op zelf hun verantwoordelijkheid te nemen: "Als jullie toch zoveel invloed hebben op de jeugd, promoot dan gezonde snacks. Dat zou meer impact hebben dan om het even welke infocampagne van de overheid.”
RetailDetail - Product placement in YouTube-filmpjes in opspraak
Bedrijven hebben de groeiende markt van internetreclame ontdekt en maken volop gebruik van de online videomakers. Argeloze kijker(tje)s beseffen niet dat vloggers betaald worden voor de reclame in hun YouTube-filmpjes. "Eigenlijk word je op het verkeerde been gezet", zegt Bart Combée van de Consumentenbond, "want je denkt dat iemand zoals je zelf bent een leuk verhaaltje vertelt, maar eigenlijk is het wel reclame". Combée vindt dat de bestaande gedragscode tekort schiet en dat bij dergelijke vlogs of tweets moet staan dat het om een advertentie gaat. "Er zou vanuit de overheid toezicht moeten komen. Zeker omdat het een groot fenomeen begint te worden", aldus Combée.
Het Belgische Test-Aankoop sluit zich bij het Nederlandse standpunt voor strenger overheidsoptreden aan. Daarnaast roept de consumentenorganisatie de vloggers op zelf hun verantwoordelijkheid te nemen: "Als jullie toch zoveel invloed hebben op de jeugd, promoot dan gezonde snacks. Dat zou meer impact hebben dan om het even welke infocampagne van de overheid.”
Kinderlokkerij moet streng verboden worden. Cecile plaatste hier alvast het jongste bericht over de Alliantie Stop Kindermarketing. Die vraagt de Tweede Kamer om hulp.
Er zijn, behalve fabrikanten van snoep, suikerzuivel en gesuikerde ontbijten, waarschijnlijk weinig mensen die het oneens zijn met de Alliantie.
Maar de antimarketingbeweging gaat ergens aan voorbij.
Gisteren in snoepwinkel Kruidvat geweest die zich drogisterij noemt. Er staat een groot scheporgel. Zo noemen vaklui in snoep het meubel met vakken waaruit klanten zelf snoep kunnen scheppen. Het valt op dat het assortiment vaak wordt aangepast met telkens nieuwe snoepsoorten. Ik zag prachtige nieuwe veelkleurige varianten. De ontwerpers begrijpen de latente begeerte en maken er de mooiste werken voor.
Drama. Een jonge moeder kreeg haar kleine kind niet voorbij het snoeporgel, het kind had de werkelijk schitterende veelkleurige nieuwe penguinnetjes ontdekt. Gillen, schreeuwen, op de grond liggen. De moeder volhardde, dat wel, maar bijna had ik voor haar het hele snoeporgel omgegooid in de winkel.
Want het snoep zelf is voor snoep de beste marketing. En ga daar maar eens aan beginnen. Snoep verbieden.
Vooruitlopend op het debat vandaag, doet de Consumentenbond namens de Alliantie Stop kindermarketing vandaag een Oproep aan de Tweede Kamer: "Dicht hiaten in zelfregulering kindermarketing"
Het persbericht:
In aanloop naar het Algemeen Overleg Preventie op 31 maart roept de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding de Tweede Kamer op om de gaten in de huidige regels voor kindermarketing te dichten. Nu worden kinderen nog steeds blootgesteld aan kinderreclame voor bijvoorbeeld frisdrank, chips, koekjes en ijs.
De Alliantie vraagt met name aandacht voor twee grote tekortkomingen in de huidige zelfreguleringsregels:
· De voedingskundige criteria die de levensmiddelenindustrie heeft geformuleerd, zijn veel te ruim. Daardoor kunnen fabrikanten nog steeds reclame maken voor ongezonde producten.
· De levensmiddelenindustrie maakt uitzonderingen op de definitie van reclame van de Nederlandse Reclame Code (artikel 1), waardoor zij ruimte creëert voor reclame op bijvoorbeeld verpakkingen.
Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het is enorm inconsequent dat de levensmiddelenindustrie zichzelf beperkingen oplegt voor reclames op televisie, maar dat fabrikanten vervolgens wel allerlei idolen mogen inzetten op verpakkingen om hun producten aan te prijzen. Blijkbaar is de industrie niet écht bereid om kindermarketing aan banden te leggen, daarom vragen wij de politiek om in te grijpen.’
De Alliantie Stop Kindermarketing Het overgrote deel van de kindermarketing voor voedingsmiddelen is voor ongezond eten en drinken, wat bijdraagt aan een dikmakende omgeving. Naast de hiaten in de regels, blijkt ook dat fabrikanten zich veelal niet aan de eigen regels houden. In september 2015 zijn, na een klacht van foodwatch, 12 fabrikanten op de vingers getikt omdat ze zich niet aan de vernieuwde zelfreguleringsregels hielden van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen.
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding stuurde eerder deze maand een brief en position paper aan de Tweede Kamer.