Voor het 11e achtereenvolgende jaar namen de verkopen van koolzuurhoudende frisdranken in de VS af. Dat meldt informatieservice Beverage Digest in een nieuw rapport.

Het totale frisdrankvolume daalde met 1,2% in 2015, in 2014 was dit 0,9%. De drie grootste frisdrankproducenten in de VS rapporteerden alle drie een dalende vraag. PepsiCo zag de vraag met 3,1% het sterkst dalen, de dalingen bij Coca-Cola en Dr Pepper Snapple waren minder sterk. De jaarlijkse consumptie van koolzuurhoudende frisdranken per Amerikaan daalde in 2015 tot ongeveer 650 glazen. Dit is het laagste niveau sinds 1985.

De verminderde consumptie van frisdrank komt vooral doordat consumenten alternatieve producten kopen waarvan ze denken dat die gezonder zijn en die minder calorieën en zoetstoffen als aspartaam bevatten, zoals bijvoorbeeld vruchtensappen en water met een smaakje. Doordat mensen sceptisch zijn over het gebruik van aspartaam en andere kunstmatige zoetstoffen, daalde met name de consumptie van light frisdranken als Diet Mountain Dew (-4,8%), Cola light en Diet Pepsi (-5%). Light dranken bevatten veel kunstmatige zoetstoffen in plaats van suiker.

Beverage Digest meldt verder dat Sprite en Fanta, beide eigendom van Coca-Cola, dankzij effectieve inzet van campagnes, hun verkopen wel zagen stijgen in 2015. Ook verkochten verschillende producenten van waterflesjes, als Dasani, Aquafina en Poland Spring, tussen de 6,5 en 11,4% meer.
Time - U.S. Soda Consumption Falls to 30-Year Low
Reageer
  • Deel
Druk af