Groot-Brittannië perkt kindermarketing verder in. De Britse Committee on Advertising Practice (CAP) breidt de bestaande beperkingen voor televisiereclame uit naar sociale media, websites, games en apps. Levensmiddelenfabrikanten mogen geen bekende strip-, cartoon- of filmkarakters of sport- en muziekidolen meer gebruiken op posters of andere reclame-uitingen voor dikmakende producten. Dat verbod geldt niet voor verpakkingen. De karakters of sterren mogen wel gebruikt worden om gezonde producten aan te prijzen. Critici noemen de aangescherpte regelgeving een stap in de goede richting, maar niet voldoende in de strijd tegen kinderobesitas. De Nederlandse industrie heeft dergelijke maatregelen zelfstandig getroffen én ging alweer een stap verder.
The Guardian - Junk food ads targeting children banned in non-broadcast media
Lees ook
-
0
+Groot-Brittannië wil calorieën op de menukaart om kinderobesitas te verminderen 26 jun 2018
-
7
+PLUS zet ongezonde kindermarketing uit het zicht 1 mei 2018
-
0
+‘Aanbevelingen tegen obesitas aangepast door sponsors Brits rapport’ 7 dec 2017
-
4
+Amsterdam verbant ongezonde kindermarketing uit metro 4 sep 2017
- 0 Kinderhelden verdwijnen van ongezonde producten 8 dec 2016
-
0
+‘Beperken marketing junk food prioriteit nummer één’ 14 nov 2016
-
4
+‘Kindermarketing buit kwetsbaarheid kind uit’ 2 sep 2016
- 0 IKB verbiedt kindermarketing op producten met blauw vinkje 20 jul 2016
- 0 Popsterren ‘pluggen’ vrijwel uitsluitend ongezonde producten 7 jun 2016
- 9 Alliantie Stop Kindermarketing van start 16 feb 2015