Groot-Brittannië perkt kindermarketing verder in. De Britse Committee on Advertising Practice (CAP) breidt de bestaande beperkingen voor televisiereclame uit naar sociale media, websites, games en apps. Levensmiddelenfabrikanten mogen geen bekende strip-, cartoon- of filmkarakters of sport- en muziekidolen meer gebruiken op posters of andere reclame-uitingen voor dikmakende producten. Dat verbod geldt niet voor verpakkingen. De karakters of sterren mogen wel gebruikt worden om gezonde producten aan te prijzen. Critici noemen de aangescherpte regelgeving een stap in de goede richting, maar niet voldoende in de strijd tegen kinderobesitas. De Nederlandse industrie heeft dergelijke maatregelen zelfstandig getroffen én ging alweer een stap verder.
The Guardian - Junk food ads targeting children banned in non-broadcast media
Lees ook
-
0
+Duitse Lidl stopt met kindermarketing junkfood, behalve tijdens feestdagen 12 jan 2023
- 3 Minder reclame zien, minder overgewicht 22 okt 2020
-
0
+‘Aanbevelingen tegen obesitas aangepast door sponsors Brits rapport’ 7 dec 2017
-
0
+Brits advertentiebudget gezonde voeding schijntje vergeleken met voedingsindustrie 13 okt 2017
-
0
+‘Beperken marketing junk food prioriteit nummer één’ 14 nov 2016
-
1
+May kleedt beleid kinderobesitas Cameron helemaal uit 31 okt 2016
-
4
+‘Kindermarketing buit kwetsbaarheid kind uit’ 2 sep 2016
- 0 Popsterren ‘pluggen’ vrijwel uitsluitend ongezonde producten 7 jun 2016
- 0 Jongens gevoeliger voor reclame dan meisjes 3 jun 2015
- 9 Alliantie Stop Kindermarketing van start 16 feb 2015