Britse onderzoekers ontdekten dat ze met behulp van een rozijn inzicht kunnen krijgen in hoe een peuter het later op school zal gaan doen.

De onderzoekers plaatsten een rozijn onder een plastic bekertje binnen handbereik van kinderen van 20 maanden oud. De peuters kregen de opdracht 60 tellen te wachten voordat ze de rozijn mochten pakken. Kinderen die prematuur (25-38 weken) waren geboren, pakten de rozijn vaker voor het verstrijken van de gestelde tijd dan kinderen die tussen 39 en 41 weken ter wereld waren gekomen. Bij een vervolgstudie 7 jaar later, bleek dat de kinderen die als peuter moeite hadden om die 60 tellen te wachten, minder goed presteerden op school. Naarmate de kinderen vroeger waren geboren, konden ze minder goed bevredigend gedrag uitstellen.

De auteurs concluderen dat deze inzichten wellicht kunnen leiden tot interventies om te voorkomen dat (premature) kinderen niet goed kunnen meekomen op school. Het onderzoek is gepubliceerd in The Journal of Pediatrics.
medicalXpress - How a raisin can predict a toddler's future academic ability
Reageer
  • Deel
Druk af