Handelshuis The Greenery wil zijn marktaandeel in tomaten, paprika's en komkommer verdubbelen naar 30%. Dat zegt de nieuwe topman Steven Martina. De afgelopen jaren vertrokken veel telers uit onvrede naar andere telersverenigingen, maar met het oog op risicospreiding leveren veel telers inmiddels bij voorkeur aan meerdere marktpartijen.

Na een aantal moeilijke jaren lijkt The Greenery uit het dal te klimmen. Binnenkort zou het handelshuis in groenten en fruit uit bijzonder beheer bij de banken komen, zegt Martina. Ook is met zijn benoeming de rust in de bestuurskamer teruggekeerd en is de relatie met telers en retailers - Jumbo is een grote afnemer - aan de beterende hand. Over 2015 haalde The Greenery een omzet van €1,1 miljard (+2%) en een nettoresultaat van €4 miljoen.

Voor de toekomst mikt The Greenery op kostenverlagingen om meer telers aan zich te kunnen binden en op het verwerken van grotere volumes. Martina: "We richten het bedrijf nu in op de verwerking van grotere volumes. Maar hoe gaan we dat volume op peil houden? We zullen met z’n allen in de sector moeten zorgen dat de consument meer geld gaat uitgeven aan groenten en fruit. Dat wordt de uitdaging voor de komende jaren."
Nieuwe Oogst
Reageer
  • Deel
Druk af