In de VS bestaan zogeheten 'voedselwoestijnen'. Dat zijn gebieden of wijken zonder winkels met een gezond, vers en betaalbaar aanbod aan levensmiddelen. Sinds 2011 heeft de Amerikaanse overheid miljoenen dollars geïnvesteerd om supermarkten te bouwen in voedselwoestijnen. Dat zou de gezondheid van Amerikanen moeten verbeteren en vooral de obesitasepidemie moeten beteugelen. Uit nieuw onderzoek blijkt dat een supermarkt in de buurt wel impact heeft, maar niet omdat de buurtbewoners gezonder gaan eten.

In de wijk Hill District, een overwegend arme zwarte wijk van Pittsburgh, kwam in 2013 een nieuwe supermarkt. De onderzoekers keken naar de gevolgen van de nieuwe super voor wat de wijkbewoners aten, hoe ze hun boodschappen deden, hoe ze de beschikbaarheid van gezond eten beoordeelden, hoe tevreden ze waren over hun buurt en naar hun BMI. Dat deden ze in 2011 en in 2014.

De buurtbewoners bleken sinds de komst van de super minder calorieën binnen te krijgen uit suiker, geharde vetten en alcohol. De onderzoekers stelden echter vast dat de bewoners niet meer fruit, groenten of volkorenproducten gingen eten. De veranderingen in het eetpatroon bleken bovendien geen verband te houden met de plek - in de super of niet - waar de wijkbewoners hun boodschappen deden.
De onderzoekers suggereren daarom dat de betrokkenheid van de buurt bij de opening van de nieuwe super en de communicatie eromheen alleen al het bewustzijn voor gezond eten verhoogden. De buurttevredenheid steeg, zowel over de beschikbaarheid van vers eten als over de buurt als geheel. Onderzoeker Tamara Dubowitz zegt in Time dat niet zozeer het andere eetaanbod, maar vermoedelijk het gevoel van welbevinden de wijk gezonder heeft gemaakt.
Time - The Unexpected Way Fixing Food Deserts Changes Diets
Reageer
  • Deel
Druk af