Bij prijsconflicten tussen supermarkten en merkproducenten die leiden tot een productboycot, trekt de super op lange termijn aan het kortste eind. Dat concluderen onderzoekers van de KU Leuven. Producten die een super weert om een betere inkoopprijs te bedingen, zorgen uiteindelijk - na oplossing van het inkoopconflict - tot stijging van het marktaandeel van de producent. De uitkomst is verrassend omdat conflicten vaak starten op initiatief van een supermarkt. Vooral sterke merken die niet vaak in de aanbieding zijn, profiteren van dit effect. De onderzoekers denken dat consumenten er méér van kopen als de producten weer verkrijgbaar zijn. Huismerken profiteren niet van dit kunstmatige schaarste-effect.
Foodmagazine - Productboycots: strijd zonder winnaars - Foodmagazine
Lees ook
- Historisch: meer omzet uit huismerken dan uit A-merken 2 apr 2023
-
1
+Aldi weer in, slager weer uit 22 apr 2022
-
1
+Beste plekken in de supermarkt zijn miljoenen waard 1 mrt 2021
-
1
+Huismerken krokante muesli stiekem verbeterd 12 okt 2018
- 0 Amazon in top-10 grootste retailers ter wereld 19 jan 2017
- 0 Supermarktketen grootste verliezer bij conflict met producent 20 sep 2016
- 16 Frontale aanval Lidl op prijs A-merken 28 aug 2015
- 0 Ook merken ontkomen niet aan Russische sancties 24 aug 2014
- 3 AH en slagers zien lagere omzetdaling varkensvlees 14 feb 2014
- 1 Samen eerlijker, duurder en natuurlijker eten ontwikkelen 3 jan 2013