Dat ontdekte Frans Folkvord, gedragswetenschapper aan de Radboud Universiteit. Tweederde van de kinderen in de basisschoolleeftijd spelen minstens eens per week een spelletje op internet dat gemaakt is om een merk onder de aandacht te brengen. Die reclames gaan meestal over snacks en snoep.

Folkvord onderzocht voor zijn promotie-onderzoek de effecten van verstopte online voedselreclame op het snoepgedrag van zo'n 1.000 kinderen. Na een spelletje met snoepreclame aten de kinderen 72 calorieën meer dan na een spelletje met speelgoedreclame. Bij reclame over fruit werd er na het spelletje ook meer gesnoept. De kinderen die de spelletjes speelden hadden zelf niet door dat het reclame was, zelfs niet als er duidelijk merknamen of -logo's in beeld kwamen.

Folkvord pleit voor een fundamentele discussie op Europees niveau om voedselreclames voor kinderen te verbieden Vorige week verscheen een review-studie waaraan Folkvord als co-auteur meewerkte. Daaruit zou blijken dat de beloften van fabrikanten om minder reclame voor kinderen te maken, weinig om het lijf hebben. Op 13 januari 2016 promoveert Folkvord op dit onderwerp.
RadboudUniversiteit - Snoepspelletjes wakkeren eetlust aan
Reageer
  • Deel
Druk af