Bijna 80% van de omzet van slagerijen is afkomstig van klanten van boven de 50. Consumenten onder de 30 jaar kopen nauwelijks vlees bij de slager. Slechts 2,4% van de slagersomzet komt bij 30-minners vandaan.

Dat blijkt uit de Slagersmonitor 2014. Marktonderzoeksbureau GfK stelde deze samen in opdracht van de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie.

De totale vleesomzet in Nederland daalde vorig jaar met €200 miljoen naar €5,7 miljard. Supermarkten zijn het belangrijkste afzetkanaal voor vlees met een marktaandeel van 82,1%. Slagers hebben een marktaandeel van 14,3% en 3,7% van de vleesaankopen wordt via andere kanalen gedaan. Volgens de onderzoekers staat de vleesomzet in Nederland onder druk doordat Nederlanders hun eetgewoonten veranderen en minder vlees gaan eten.

Het aantal slagers in Nederland nam vorig met 6% af. Het marktaandeel blijft desondanks gelijk. Slagers zijn over het algemeen weinig actief op de online markt, al geeft 20% aan een webshop te hebben. Verkopen via webshops maken 0,4% van de omzet uit.
Distrifood - abcVooral oudere klant komt nog bij de slager - Distrifood
Reageer
  • Deel
Druk af