We willen liever niet weten dat een dier moet worden gedood om er vlees van te kunnen eten. Psychologen, filosofen en schrijvers gaan daar al geruime tijd van uit. Noorse onderzoekers voerden een wetenschappelijk experiment uit onder 1.000 mensen in Noorwegen en de VS om die hypothese te testen aan de hand van daadwerkelijke reacties van mensen. Ze lieten bijvoorbeeld een geroosterd varken met en zonder kop zien of lamskoteletjes met en zonder een afbeelding van het levende dier. Ze konden feitelijk vaststellen dat contexten die een link leggen met het dier de lust om vlees te eten verminderen. Vleeswaren en gehakt eten we het makkelijkst, omdat die het minst aan het dier doen denken.
MNT - We love meat but prefer not to know where it comes from
Lees ook
-
10
+Kwart Fransen is flexitariër zonder het te weten 8 apr 2018
-
46
+‘Dierlijke producten sterk vervuilend, diervriendelijke nog meer’ 15 aug 2016
-
0
+‘Vlees was voor oermens middel om droge periode te overleven’ 3 sep 2015
- 0 Hersencellen kunnen trek beteugelen - bij muizen 28 jul 2014
- 0 Nederlanders nemen het ervan op vakantie 17 jul 2013
Het zichtbaar maken van gevolgen van handelen is altijd probaat. Daarom was er de campagne 'je bent een rund als je met vuurwerk stunt' (met die stompjes van handen) en spoten in de jaren '80 vredesactivisten wapenverkopers (van geweren en mijnen tot tanks en straaljagers - en tegenwoordig drones) op een grote show in Parijs onder het bloed.
#8 Bekend hiermee, en helemaal eens.
#6 Probleem is dat het hele jaar door tomaten eten, tegen een voor ons lage prijs, mogelijk ook externaliteiten heeft. Economisch is er misschien weinig mis mee, als ik me te buiten ga aan de kiloknallers en daarbij dronken de helft laat verbranden op de barbecue, maar vanuit andere perspectieven is daar natuurlijk wel het één en ander op aan te merken.
Het zichtbaar maken van het dier achter het product kan daar wat mij betreft bij helpen, of is dat een misvatting?
Ik wil er nog op wijzen dat die tweedeling van gezelschapsdier/produktiedier alleen in onze stedelijke westerse cultuur bestaat (en daar zelfs niet eens zo lang). In de meeste landen knuffelen mensen (vooral de kinderen) hun geitjes, biggetjes (die vooral, als je ze over hun buik en tepeltjes strijkt, gaan ze genotvol liggen, dat weet ieder kind daar, en vermaken ze zich graag mee, kom daar eens om in NL? onvoorstelbaar!!), lammetjes en konijnen (en vechthanen) net zoals dat bij ons gebeurt, wat ze niet belet om, als de tijd daar is, ze te slachten en op te eten. Lees daarvoor het boek Het Varken Aarde van John Berger. Trouwens ambachtelijke slagers (dus niet die van de produktielijnen enzo) gaan meest (maar niet altijd) ook erg diervriendelijk om met hun dieren, voor het moment van de pin of het mes. En waarom ook eigenlijk niet? Je laat een dier toch niet helemaal verfrommelen, verouderen en verpieteren (zoals dat wel gewoon is bij de mens, en daar ook logischer is, want mens is niet dier). Ik vind trouwens gehakt en onherkenbare vleeswaren van een dier maken, vrij respectloos tegenover dat dier! Dat doe je toch niet! In Santiago de Compostela hangen de varkenskoppen gewoon in de slagerij, ernaast staat een bak met de oren en een met de staarten. Lekker voor bij het bier of de wijn! Respectvol ook!
Geweldig, ik ga binnenkort weer eens naar Artis, dan roep ik 'klein olifantje!' want bij naam noemen mag niet van Artis: Dat zou de afstand tussen mens en dier verkleinen of zoiets..
Daarna neem ik natuurlijk wel een broodje naamloze ham bij de Twee Cheetah's..
Foodnavigator brengt dit onderzoek als volgt: omdat er een disconnect tussen vlees en dier is ontstaan, is de consumptie van vlees enorm gestegen.
Maar ja, dezelfde omstandigheden die tot die disconnect hebben geleid, hebben nog wel wat meer veroorzaakt. We kunnen bijvoorbeeld het hele jaar door tomaten eten.
En wat ik natuurlijk bedoel is dit: ons hele welvarende leven is disconnected. Ook water uit de kraan kunnen drinken en zomaar gaan douchen is iets absurds voor de mens die we van nature zijn.