Bijna 75% van de reclames die kinderen in Schotland zien gaat over junk food. Minder dan 10% van de reclames promoot gezonde voeding, meldt FoodNavigator.

Naar aanleiding van deze cijfers vroegen de onderzoekers van de Universiteit van Stirling 2.285 jongeren tussen de 11 en 18 jaar naar de impact van deze reclames. Twee op de drie jongeren gaf aan minstens één reclame voor eten of drinken gezien te hebben en bijna de helft (47%) zei een van de producten gekocht te hebben door de reclame. Ruim 68% van de aankopen was ongezond, waarvan 23% bestond uit frisdrank en 22% uit snoep en chocola. Onderzoekster Georgina Cairns was verbaasd over de hoeveelheid snacks bij de kassa’s. 84% van de aankopen bij de kassa bestond uit chocola, snoep en suikerhoudende dranken.

Schotland is één van de landen met het hoogste percentage kinderen met overgewicht in Europa. In de groep 2 tot 15-jarigen heeft 29% overgewicht en 16% neigt naar obesitas. Maar 14% van de kinderen eet voldoende groente en fruit. Cairns: “Gedragsverandering duurt lang, maar er zijn enorm veel verbeteringen te behalen op het gebied van marketing van gezonde producten." De Schotse regering is van plan de gegevens te gebruiken om strengere regels rondom de marketing van ongezonde producten in heel Groot-Brittannië te promoten.
FoodNavigator - Junk food dominates marketing landscape in Scotland: study
Reageer
  • Deel
Druk af