Kinderen die veel televisie en reclame kijken, lopen meer kans op overgewicht en obesitas. Dat is een van de uitkomsten uit de langjarige pan-Europese cohortstudie van kinderen uit verschillende Europese leefomgevingen (IDEFICS). Dit onderzoek richtte zich op 10.000 kinderen in 8 landen. Veelkijkers eten en drinken meer suiker- en vetrijke levensmiddelen - ook als ze die eerst niet lekker vinden. Vooral jonge kinderen kunnen reclame niet van andere programma's onderscheiden en zijn daardoor kwetsbaar. België kent het laagste percentage 2-10-jarigen met overgewicht (9,5%), Italië het hoogste (42%). Duitsland bevindt zich in de middenmoot (16,5%). Nederland doet niet mee aan IDEFICS.
Spiegel - Übergewicht bei Kindern: Kenn ich aus'm Fernsehen! Will ich haben! - SPIEGEL ONLINE - Gesundheit
Lees ook
-
0
+‘EU is 10 jaar te laat met voedingsprofielen’ 22 jan 2019
-
2
+Met boter en suiker (2), het Dossier Vet 24 jan 2017
- 4 Met boter en suiker (deel 1) 20 jan 2017
-
18
+Suikerindustrie betaalde wetenschappers om vet zwart te maken 13 sep 2016
-
33
+Waarom past Innocent zijn foute claim niet aan? 13 jun 2016
- 3 Coca-Cola maakt wél kinderreclame 18 mei 2016
-
25
+Suiker lijkt niet ‘zomaar’ caloriebron 28 okt 2015
- 20 Pizza, chocola, chips, koekjes en ijs het meest ‘verslavend’ 25 feb 2015
- 46 Nu pro-vet officieel wordt, trekt Marion Nestle aan de zenuweindjes 24 feb 2015
- 0 WHO wil aanbevolen hoeveelheid suikers halveren 30 dec 2013
De tweede link, naar IDEFICS Study, geeft een foutmelding 404.
- In Zweden zijn op publieke en privé zenders reclames in of rond programma's voor kijkers jonger dan 12 jaar, niet toegestaan.
- In Spanje en Groot-Brittannië, is het verboden in de jeugdprogramma's van de publieke omroepen.
- In Frankrijk is eind oktober 2016 door de Senaat het voorstel aangenomen, dat vanaf 1 januari 2018 commerciële reclames verbiedt, tijdens de tv-programma's voor kinderen onder de twaalf jaar. Zowel tijdens als 15 minuten ervoor en erna.
Bron: Le Figaro